Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

La educación secundaria hoy: temáticas relevantes y desafíos

Vol. 13 (2022): XIII Congreso Internacional Ideice

Learning strategies and perception of teaching strategies of high school students in the Dominican Republic

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol13.2022.pp144-149
Submitted
June 13, 2024
Published
2023-12-01

Abstract

This research is part of a project carried out by Instituto Dominicano de Evaluación e Investigación de la Calidad Educativa (IDEICE). The learning strategies of secondary school students have been studied, as well as their perception of the teaching strategies of teachers. This, given the importance of these components in implementing the competency-based curriculum, forms an important axis in the development of student learning.

It is a study with a quantitative approach of an exploratory and descriptive nature. The result presented below belongs to a study objective in which it was found that younger students use more strategies to manage their time. While, in terms of gender, girls in the Dominican Republic generally use more learning strategies than boys. Thus, this last result coincides with previous studies with the same variables in other latitudes.

The evolutionary change of secondary school students can also be observed: as their age increases, their learning strategies also change.

References

Beltrán, J., Pérez, L., y Ortega, I. (2006). CEA. Cuestionario de estrategias de aprendizaje. Madrid: TEA.

Berlanga, V., y Rubio, J. (2012). Clasificación de pruebas no paramétricas. Cómo aplicarlas en SPSS. REIRE. Revista d'Innovación i Recerca en Educación, 2012, vol. 5, num. 2, p. 101-113.

Cano, F. (2000). Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje. Psicothema, 12, 360-367.

Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias pedagógicas, (16), 220-235.

González, C. (2003). Factores determinantes del bajo rendimiento académico en educación secundaria. [Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional – Universidad Complutense de Madrid.

Maldonado, M., Aguinaga, D., Nieto, J., Fonseca, F., Shardin., y Cadenillas-Albornoz, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. Propósitos y Representaciones, 7(2), 415-439.

MINERD. (2016). Diseño curricular de nivel secundario. MINERD.

Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M., y Pérez, M. L. (2000). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela (Vol. 112). Graó.

Montoya, D. M., Dussán Lubert, C., Taborda Chaurra, J., y Nieto Osorio, L. S. (2018). Motivación y estrategias de aprendizaje en estudiantes de la Universidad de Caldas. Tesis Psicológica, 13(1), 82-101. https://doi.org/10.37511/tesis.v13n1a6

Rodríguez, S., Piñeiro, I., Regueiro, B., Gayo, E., y Valle, A. (2014). Metas académicas, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en educación secundaria. Magister, 26(1), 1-9.

Txabarri, J. (2016). El empleo de estrategias en el aprendizaje de las matemáticas en enseñanza secundaria obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 487-502. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.222901

Vásquez, A. (2021). Estrategias de aprendizaje de estudiantes universitarios como predictores de su rendimiento académico. Revista complutense de educación.