In this research, external practices in teacher training at a university in the Dominican Republic were addressed: challenges and challenges linked to the final degree project of the Teaching Practice students. The general objective was to describe the challenges of the Teaching practice linked to the final degree project.
The study responds to the mixed approach with a descriptive design. The population of 350 students and 16 teachers. With convenience sampling.
The techniques used: discussion group and survey. The instruments the questionnaire and a guide to questions.
Among the results are found that the main challenges are: elaboration of reflective diaries, time dedicated to activities, number of classes to develop and the number of subjects they take. As strengths: pedagogical practices are strengthened, reflection, classroom management, develop writing skills, curriculum management, apply pedagogical strategies.
Aneas, A., Vilà, R., & Alòs, M. (2015). La vinculación de las prácticas externas y el trabajo final de grado, Percepciones del alumnado sobre su desarrollo competencial. En Univest (Ed.), Los retos de mejorar la evaluación (pp. 402-408). Dipòsit Digital de la Universitat de Girona. https://r.issu.edu.do/eQ
Chaves Montero, A. (2018). La utilización de una metodología mixta en investigación social. En K. Delgado, S. Gadea, W. F. Gadea, S. Vera-Quiñonez (Coords.), Rompiendo barreras en la investigación (pp.164-184). UTMACH. http://hdl.handle.net/10272/15178
Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña. (2018). Sistema de Prácticas Docentes.
Montes Pacheco, L. D., Caballero Guichard, T. P., & Miranda Bouillé, M. L. (2017). Análisis de las prácticas docentes: estado del conocimiento en DOAJ y EBSCO (2006-2016). CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (25), 197-229. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283152311009
Zabalza, M. (2011). El Practicum en la Formación Universitaria: Estado de la cuestión. Revista de Educación, (354), 21-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3417760