Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Management and leadership in the educational system

Vol. 12 (2021): XII Ideice International Congress

Resiliency and Burnout in Secondary School Teachers

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol12.2021.pp61-67
Submitted
September 18, 2023
Published
2022-12-01

Abstract

The present study focuses on the resilience and burnout of secondary school teachers in a province of the Dominican Republic. It is a study with a quantitative approach and a non-experimental - cross-sectional design with correlational scope. The participants were 575 secondary school teachers from 29 schools in the province of San Pedro de Macorís. The Wagnild and Young Resilience Scale was used to measure resilience and the Maslach Burnout Inventory, educator version, was used to evaluate job burnout. The results indicate a tendency towards moderate-high and high levels of resilience among the participating teachers. 10.3% of the sample presented the pattern of job burnout in stage 8 known as "full job burnout" and 26.6% presented job burnout in stage 1 "absence of burnout". The correlation analysis shows a positive association between the subscale of personal achievement and resilience and a negative association between the subscale of emotional exhaustion and resilience.

References

Becoña, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11(3), 125-146.

Colino, N., & Pérez, P. (2015). El síndrome de burnout en un grupo de profesores de enseñanza secundaria en Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9(1), 27-41.

Cuervo, J., Yanguma, C., & Arroyave, M. (2011). Comprensiones de la resiliencia en los libros editados en español y localizados en seis bibliotecas de Bogotá, Colombia. Diversitas: Perspectivas de Psicología, 7(1), 57-71.

Day, C., & Gu, Q. (2015). Educadores resilientes, escuelas resilientes: construir y sostener la calidad educativa en tiempos difíciles (S. A. Zayas, Trads.). Narcea Ediciones.

Delgado, A. (2003). El síndrome del burnout en profesores de educación secundaria de Lima metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 6(2), 26-47.

Demir, D., & Iskender, M. (2018). Exploring teachers resilience in relation to job satisfaction, burnout, organizational commitment and perception of organizational climate. International Journal of Psychology and Educational Studies, 5(3), 1-13. https://doi.org/10.17220/ijpes.2018.03.001

Díaz, C., & Barra, E. (2017). Resiliencia y satisfacción laboral en profesores de colegios municipales y particulares subvencionados de la comunidad de Machalí. Estudios Pedagógicos, 43(1), 75-86.

Díaz, F., & Gómez, I. (2016). La investigación sobre el síndrome de burnout en Latinoamérica entre el 2000 y el 2010. Psicología del Caribe, 33(1), 113-131.

Golembiewski, R., Munzenrider, R., & Carter, D. (1983). Phases of progressive burnout and their work site covariants: critical issues in OD research and praxis. The Journal of Applied Behavioral Science, 19(4), 461-481.

Grotberg, E. (2008). Nuevas tendencias en resiliencia. In A. Melillo & E. Suárez (Eds.), Resiliencia, descubriendo las propias fortalezas. Paidós.

Guerrero, E. (2003). Análisis pormenorizado de los grados de burnout y técnicas de afrontamiento del estrés docente en profesorado universitario. Anales de Psicología, 19(1), 145-158.

Llorens, S., García-Renedo, M., & Salanova, M. (2005). Burnout como consecuencia de una crisis de eficacia: un estudio longitudinal en profesores de secundaria. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 55-70.

Maslach, C., & Jackson, S. (1982). Burnout in health professions: A social psychological analysis. In G. Sanders & J. Suls (Eds.), Social psychology of health and illness. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Noriega, G., Angulo, B., & Angulo, G. (2015). La resiliencia en la educación, la escuela y la vida. Perspectivas docentes, (58), 42-48.

Wagnild, G., & Young, H. (1993). Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165-178.