Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 15 (2024): XV Congreso Internacional Ideice

Analysis of the perception of the use of artificial intelligence in the teaching-learning process in Dominican university students

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol15.2024.pp183-190
Submitted
October 24, 2024
Published
2025-08-31

Abstract

The perception of the use of artificial intelligence (AI) in the teaching-learning process among Dominican university students has recently been the subject of study, revealing diverse attitudes and a growing interest in its integration. The research focused on undergraduate students from ISFODOSU, UTESA, UAPA, and UASD. The results indicated that, without proper guidance from teachers, students tend to use AI as a tool for studying and generating texts, considering it an ally in their educational process. However, there is also a perceived low openness from teachers towards the integration of this technology. Additionally, it has been observed that the use of AI in academic writing is on the rise, although concerns about ethics and learning quality are emerging.

References

Agüero, F. M., Pastor, K. R., & Miranda, J. C. C. (2024). El Rol Transformador del Programa de Desarrollo y Formación Docente en la Experiencia Académica del Estudiantado de la Universidad Hispanoamericana de Costa Rica. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(2), 785-801. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10526

Arango, A. M., & Villegas, M. J. M. (2023). La inteligencia artificial: ¿amenaza u oportunidad? Una reflexión desde la medicina, la educación y el derecho. Ágora Revista Virtual de Estudiantes, (16), 195-202. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/agora/article/view/1603

Azabache Santos, J. D., Ángeles Piedra, N. A., & Mendoza de los Santos, A. C. (2023). Impacto de la integración del gobierno de TI en la adopción de la inteligencia artificial. Investigación & Desarrollo, 23(2), 153-162. https://doi.org/10.23881/idupbo.023.2-9e

Baltazar, C. (2023). Herramientas de IA aplicables a la Educación. Technology Rain Journal, 2(2), e15-e15. https://doi.org/10.55204/trj.v2i2.e15

Bolaño-García, M., & Duarte-Acosta, N. (2024). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista Colombiana de Cirugía, 39(1), 51-63. https://doi.org/10.30944/20117582.2365

De Icaza, G., & Garzón Sherdek, K. (2023). Inteligencia artificial en los procesos electorales. ¿Qué podemos esperar de ChatGPT?. Revista Elecciones, 22(26), 231-260. https://doi.org/10.53557/Elecciones.2023.v22n26.07

Dume-Alcívar, A., & Valdés, J. C. C. (2024). Modelo educativo para la formación de técnicos superiores en planificación y gestión del tránsito. Ibero-american journal of education & Society Research, 4(1), 9-14. https://doi.org/10.56183/iberoeds.v4i1.647

Escalante Jiménez, J. L. (2024). Actitud de los estudiantes universitarios de educación ante el uso de la inteligencia artificial. Ciencia y Sociedad, 49(2), 3-17. https://doi.org/10.22206/ciso.2024.v49i2.3082

Ojeda, A., Solano-Barliza, A., Ortega, D., & Cañavera, A. M. (2022). Análisis cuantitativo de un proceso de enseñanza soportado en una estrategia pedagógica de gamificación. Formación Universitaria, 15(6) 83-92. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000600083

Rodríguez, M. (2022). Uso responsable de la inteligencia artificial en el sector público.

Salazar, M., & Miller, J. (2019). La ética profesional docente para un mejor desempeño laboral [Tesis Doctoral, Universidad UMECIT].

Sok, S., & Heng, K. (2023). ChatGPT for education and research: A review of benefits and risks. SSRN. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4378735

Solano-Barliza, A. D., González, M. A. A., Echeverría-King, L. F., & Deluque-Montaño, O. (2022). Democratización del conocimiento en tiempos de pandemia en docentes. Revista Internacional de Humanidades, 14(5).

Tencent Research Institute. (2021). Artificial intelligence: a national strategic initiative in Beijing.

Toro-Espinoza, M. F., Montalván-Espinoza, J. A., & Masabanda-Vaca, M. A. (2023). Aplicación de la inteligencia artificial en el aprendizaje universitario. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR, 6(12), 153-172.

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34. https://bit.ly/4mN1UBQ