Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 15 (2024): XV Congreso Internacional Ideice

Levels of reading comprehension of scientific texts in secondary school: biology case

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol15.2024.pp377-383
Submitted
September 14, 2024
Published
2025-08-31

Abstract

Reading comprehension of popular science texts in Biology is crucial for the effective learning of scientific concepts. The purpose of this work was to diagnose the level of reading comprehension that 4th grade high school students have when reading popular science texts in biology. 22 high school students participated, to whom a reading comprehension test was applied, with an academic text of Biology. Problems were identified with key concepts and the interpretation of texts, they showed good results at the level of literal reading comprehension, however, not for the inferential, evaluative and creative levels; an issue that highlights the need to implement specific pedagogical strategies and resources to improve students’ reading comprehension.

References

Arteaga Quevedo, Y. J., & Tapia Luzardo, F. J. (2009). Núcleos problemáticos en la enseñanza de la biología. Educere, 13(46), 719-724. https://www.redalyc.org/pdf/356/35613218016.pdf

Cárdenas, K., & Guevara, Y. (2013). Comprensión lectora en alumnos de secundaria. intervención por niveles funcionales. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5(1), 67-83. https://r.issu.edu.do/C4

Marbá, A., Márquez, C., & Sanmartí, N. (2009). ¿Qué implica leer en clase de ciencias? Alambique, 59, 102-111. https://r.issu.edu.do/1TE

Ministerio de Educación de la República Dominicana (5 de diciembre de 2023). República Dominicana obtiene sus mejores resultados en Prueba PISA 2022. https://r.issu.edu.do/WFZ

Muñoz, E., Muñoz, L., García, M., & Granado, L. (2013). La comprensión lectora de textos científicos en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Humanidades Médicas, 13(3), 772-804.

Naranjo, E., & Ávila, K. (2012). La comprensión lectora desde una concepción didáctico-cognitiva. Didáctica Y Educación, 3(1), 103-110. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/78

Sánchez, P. A. A., Salazar, R. D. P. T., & Muñoz, J. L. V. (2024). Metodologías activas para el desarrollo del pensamiento crítico y la investigación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 10474-10499. https://r.issu.edu.do/b7v