
Media competencies deal with the development of capacities to interact with the media and information in a creative and critical way, it is therefore necessary for teachers at all educational levels to manage them. In particular, if they are deaf students, they should receive an education more focused on their needs and characteristics. This work aims: to know the opinions of teachers in schools for deaf people on the use of media skills. It is a study with a quantitative approach and exploratory-descriptive scope, where a standardized quantitative questionnaire was applied, which collects the opinions of 71 teachers from a School for the Deaf in the Dominican Republic. The results show that teachers have an acceptable level of knowledge of sign language; Their training in the use of technology and digital communication skills is low, as is their level of experience with the use of software and applications designed for deaf people. On the other hand, teachers believe that when they use ICT, the level of communication of deaf students increases; Furthermore, they consider that at the center there is a high level of collaboration on the part of the teachers, when their experiences with media competencies are shared.
Benito-Moreno, S., & Agra-Gasqué, A. (2021). Lengua de signos como recurso inclusivo en el sistema educativo español. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(1), 116-132. https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i1.pp116-132
Bucheli-Muñoz, L., Flórez-Aldana, N., & Morales-Guauta, N. (2022). Fortalecimiento del aprendizaje de la lengua de señas colombiana mediante la creación de una página web en los docentes del grado décimo que laboran en la Institución Educativa Escuela Normal Superior de Popayán [Tesis de Maestría, Universidad de Cartagena]. Repositorio digital. https://hdl.handle.net/11227/16456
Cruz-Marte, C. (2021). Propuesta para la enseñanza aprendizaje del español escrito en niños sordos de 3er grado del nivel primario [Tesis Doctoral, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra]. Repositorio digital. https://bit.ly/4g4xyZt
García-Ruiz, R., Pérez-Rodríguez, A., & Torres, Á. (2018). Educar para los nuevos Medios. Claves para el desarrollo de la competencia mediática en el entorno digital. Editorial Universitaria Abya-Yala.
Parola, A., & Ranieri, M. (2013). Educación en medios en acción. Modelos, herramientas y ejemplos de buenas prácticas. Anàlisi Monogràfic, (1), 19-36. https://hdl.handle.net/2318/1669763
Prieto-Vargas, L. (2023). Prácticas pedagógicas para la enseñanza de estudiantes sordos. Revista Hojas y Hablas, (24), 146-163. https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojaw/syhablas/article/vie424
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). La educación transforma vidas. https://r.issu.edu.do/YA
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2024). Plan Nacional para la Educación Inclusiva. https://r.issu.edu.do/F66
Núñez-Fernández, V., Aceituno-Aceituno, P., Lanza-Escobedo, D., & Sánchez-Fernández, A. (2022). La radio escolar como recurso para el desarrollo de la competencia mediática. Estudios sobre el mensaje periodístico, 28(1), 179-190. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.77511
Red Alfamed. (2024). Cuestionario sobre competencia Mediática. https://encuestas.unican.es/index.php/759544