Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Performance level and its implications in classroom management of experienced and new teachers in educational centers of regional 12

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp467-476
Submitted
September 11, 2024
Published
2024-09-12

Abstract

The quality of teaching work depends on the willingness and competence of teachers to evaluate their students' knowledge and make decisions that promote learning. Consequently, this study sought to compare the level of teaching performance in classroom management (effective use of time, planning strategies, methodologies, conflict resolution and relationship with students with Specific Educational Support Needs - SEN) and its implications between experienced and new teachers in educational centers in Region 12. The instruments used were two questionnaires: one to collect teachers' perceptions and the other to observe classroom practice. The results showed little difference between the time management of the DE is 14.03 and DI is 17.84, the most predominant planning strategy for both DE and DI is the strategy by learning unit, the methodology used is dialogic inquiry, games, learning by discovery and problems, but not project-based learning, and they show strengths in conflict management, but not in the preparation and attention to students with SEN.

The findings place the majority of both experienced and new teachers at the basic level, then at the outstanding level, and to a lesser extent at the proficient and insufficient levels. It can be affirmed, then, that both teachers show strengths and opportunities for improvement in the classroom management dimensions analyzed in this research.

References

Aliaga, Y. (2019). Gestión curricular y desempeño docente. Revista Internacional Cielo, 23-24.

Boud, D., & Falchikov, N. (2006). Aligning assessment with long‐term learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), 399–413. https://doi.org/10.1080/02602930600679050

Carretero, M. (1998). La investigación europea sobre enseñanza y aprendizaje. En M. Pope, A. Järvinen y M. Carretero (Coords.), Procesos de enseñanza y aprendizaje (pp. 9-30). Aique.

Evertson, C.M., & Weinstein, C.S. (Eds.). (2006). History of Research on Classroom Management. En Handbook of Classroom Management: Research, Practice, and Contemporary Issues (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203874783

Hernández Pino, N.O. (2022). Gestión educativa y desempeño docente en educación primaria de las instituciones educativas comprendidas en el distrito de Shunte provincia de Tocache San Martin, año 2022 [Tesis de licenciatura, Universidad Católica Los Ángeles Chimbote]. Repositorio institucional Uladech Católica. https://hdl.handle.net/20.500.13032/30002

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Le Page, P., Darling-Hammond, L., & Akar, H. (2005). Classroom Management. En L. Darling-Hammond, J. Bransford, P. Lepage (Eds.), Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do (pp. 327-257). Jossey-Bass.

López Altamirano, D. A., Paredes Zhirzhan, Z. M., Paredes Solís, W. E., Paucar Pomboza, A. B., Chango Simbaña, J. M., Llerena Medina, L. D., & Sanchez Aguaguiña, R. E. (2021). Necesidades Educativas Especiales: Una mirada a la planificación de actividades según el grado de discapacidad. Dominio de las Ciencias, 7(4), 719–730. https://doi.org/10.23857/dc.v7i4.2121

Marcelo, C. (2009). Los comienzos en la docencia: Un profesorado con buenos principios. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(1), 1–25. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20569

Marcelo, C., Gallego-Domínguez, C., & Mayor, C. (2016). B-learning para inducción del profesorado principiante. El caso del programa INDUCTIO en la República Dominicana. Revista de Educación a Distancia (RED), (48). https://revistas.um.es/red/article/view/253451

Marroquín Peña, R. (2013). Confiabilidad y validez de instrumentos de investigación.

Martinic, S., & Villalta, M. (2015). La gestión del tiempo en la sala de clases y los rendimientos escolares en escuelas con jornada completa en Chile. Perfiles educativos, 37(147), 28-49. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.147

Mellado Jiménez, V., & González Bravo, T. (2000). La formación inicial del profesorado de ciencias. En F.J. Perales Palacios y P. Cañal de León (Coords.), Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias (pp. 535-556). Marfil.

Ribero, X. B. (2012). Más que algo y menos que la nada: transferencias condicionadas y educación. SER Social, 13(29), 195–217. https://doi.org/10.26512/ser_social.v13i29.12671