Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 15 (2024): XV Congreso Internacional Ideice

Burnout Syndrome and Stressors in Secondary School Teachers

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol15.2024.pp97-104
Submitted
September 9, 2024
Published
2025-08-31

Abstract

Teachers’ well-being is a key aspect to ensure educational excellence. However, high demands in the educational field have led to an increase in cases of symptoms of Burnout syndrome in education professionals. This study aims to examine the presence of Burnout Syndrome and the factors associated with stress perceived by teachers in the second cycle of secondary level. The study adopted a mixed approach, the sample is made up of 90 teachers in the second cycle of primary level. The results showed that teachers suffer from some symptom related to the dimensions of Burnout, since they are located at high levels of emotional exhaustion (37.8%) and experience depersonalization (30%). On the other hand, in personal achievement, they have low levels (96.7%). It is concluded that teachers present symptoms associated with Burnout syndrome, since they mostly reached high levels in aspects of emotional exhaustion and depersonalization, although with low levels in personal achievement, therefore, it is suggested to develop support strategies aimed at improving teachers’ well-being.

References

Doré, E. (2015). Síndrome de Burnout en docentes del Gran Santo Domingo y la relación existente con los factores sociodemográficos y la inteligencia emocional. Editora El Nuevo Diario. https://r.issu.edu.do/it

García, M., & Gabari, I. (2019). Niveles de burnout en docentes de secundaria: un estudio descriptivo analítico. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 2 (1). https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1485

Hernández, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3). https://r.issu.edu.do/ti

Huayanay, T. (2022). Síndrome De Burnout Y Su Relación Con El Desempeño Docente En La Institución Educativa Emblemática “Gómez Arias Dávila” [Tesis de grado, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. https://r.issu.edu.do/cT

Hurtado, O.W. (2019). Síndrome de Burnout y desempeño docente de la Universidad Alas Peruanas Filial Cerro de Pasco [Tesis de maestría, Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión]. https://r.issu.edu.do/NJ

Jarrín-García, G., Patiño-Campoverde, M., Moya-Lara, I., Barandica Macías, A., & Bravo-Zurita, V. (2022). Prevalencia del Síndrome de Burnout en docentes ecuatorianos de educación superior en tiempos de la pandemia Covid-19. Polo del Conocimiento, 7 (2), 183-197. https://r.issu.edu.do/miy

Malander, N. (2019). Prevalencia de Burnout en docentes de nivel secundario. Revista de Psicología, 15(29), 84-99. https://r.issu.edu.do/XBt

Malo, L. (2023). El estrés y su efecto en el desempeño de los docentes de la unidad educativa Sinincay [Tesis de maestría, Universidad del Azuay]. https://r.issu.edu.do/o1

Medrano, M. (2020). Relación entre las creencias irracionales y los factores del síndrome de burnout en docentes del Centro Educativo Media Profesor Rodolfo Antonio Rodríguez Ricart [Tesis de maestría, Universidad Abierta para Adultos]. https://r.issu.edu.do/jN

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2023). Adecuación curricular del nivel secundario. Viceministerio de Servicios Técnicos y Pedagógicos. https://r.issu.edu.do/tK

Newman, M. (2002). Assortative Mixing in Networks. Physical Review Letters, 89(20). https://doi.org/10.1103/PhysRevLett.89.208701

OMINT. (s.f.). Síndrome de Burnout y estrategias de afrontamiento (17.a ed.). https://r.issu.edu.do/WD

Pezúa, J. (2018). Estrés laboral en Docentes de Secundaria de Instituciones Educativas Estatales en Tingo María. https://r.issu.edu.do/Sk

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23.a ed.). https://dle.rae.es/estr %C3 %A9s

Salcedo, H., Cardenas, Y., Carita, L., & Ledesma, M. (2020). Síndrome de Burnout en docentes en un contexto de emergencia sanitaria. Alpha Centauri, 1, 44-56. https://doi.org/10.47422/ac.v1i3.18

Torres, L. E. (2018). Influencia del Síndrome de Burnout en el desempeño docente de los profesores del Instituto Superior Tecnológico Pablo Casals [Tesis de grado, Universidad San Pedro]. https://r.issu.edu.do/Mg