
This study addresses the relevance of healthy habits, specifically physical activity, nutrition, and mental health in students. We have seen how sedentary lifestyle in schools has had a significant increase, resulting in a decrease in academic performance and preventing the full development of students. Regarding the nutrition of students, this is a broad field of study. However, it is necessary to point out that students in the educational center do not follow an adequate or balanced diet, lacking the minerals, vitamins, and proteins necessary for optimal metabolism and body functioning. Likewise, we see that 25 % of the population has suffered from some mental or behavioral disorder, caused by various factors, environment, customs, habits, and physical inactivity, the latter being prominent. Therefore, we seek to analyze the habits of physical activity, nutrition, and mental health in high school students. To this end, we conducted quantitative research, with a descriptive study of variables, non-experimental and cross-sectional by means of a survey. The data were processed in the statistical software IBM SPSS 27. Showing that more than 62.4 % of male and female students are sedentary. Likewise, they have bad eating habits. In addition, more than 87.9 % have medium levels of anxiety and depression. Concluding that most high school students are sedentary. Likewise, they have an unbalanced diet. In addition, medium levels of anxiety and depression.
Al-Marjan, L., Khatun, H., Rahaman, M. A., Rahman, M. M., & Ahmed, S. (2024). Social Awareness for Women’s Health: A Baseline Study in Gazaria, Munshiganj, Bangladesh. Open Journal of Social Sciences, 12(3), 196-225.
Angarita-Ortiz, M. F., Calderón-Suescún, D. P., Carrillo-Sierra, S. M., Rivera-Porras, D., Cáceres-Delgado, M., & Rodríguez-González, D. (2020). Factores de protección de la salud mental en universitarios: Actividad física e inteligencia emocional. AVFT–Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(6).
Bogantes, C. Á., Monge, M. F. H., González, E. H., Víquez, G. V., & Vargas, G. A. A. (2020). Sobrepeso, obesidad, niveles de actividad física y autoestima de la niñez centroamericana: un análisis comparativo entre países. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 238-246.
Ceballos-Gurrola, O., Medina-Rodríguez, R. E., Juvera-Portilla, J. L., Peche-Alejandro, P., Aguirre-López, L. F., & Rodríguez-Rodríguez, J. (2020). Imagen corporal y práctica de actividades físico-deportivas en estudiantes de nivel secundaria. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(1), 252-260.
Cortés, L. C. (2021). La alimentación saludable en los alumnos. Vida Científica Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 4, 9(17), 9-12.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.
Hernández-Galdamez, D., Rivera-Andrade, A., Morales-Juárez, A., Ramírez-Zea, M., & Mendoza-Montano, C. (2020). ¿Qué consecuencias tiene la pandemia por covid-19 en las enfermedades crónicas no transmisibles y cómo reducirlas?. Instituto de Nutrición de Centro América y Panamá–INCAP, 1-17.
Magan, I. M. C. (2016). Propiedades psicométricas del inventario de ansiedad: rasgo– estado (IDARE). PAIAN, 7(1).
Mendoza Medina, A. Y. (2021). Fundamentos teóricos que sustentan el desarrollo de un protocolo de investigación dirigido al favorecimiento de una buena nutrición y su impacto en el rendimiento escolar de los alumnos del 2do grado de la escuela primaria Ignacio Ramírez de Cocula, Guerrero. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2).
Reyes Narvaez, S., & Canto, M. O. (2020). Conocimientos sobre alimentación saludable en estudiantes de una universidad pública. Revista chilena de nutrición, 47(1), 67- 72.
Saavedra-Garcia, L., Meza-Hernández, M., Yabiku-Soto, K., Hernández-Vásquez, A., Kesar, H. V., Mejia-Victorio, C., & Diez-Canseco, F. (2021). Oferta y publicidad de alimentos y bebidas en instituciones educativas y entornos escolares de Lima Metropolitana. Un estudio exploratorio. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 37, 726-732.
Silva Shiguango, M. S. (2014). Depresión en adultos mayores y su efecto en el estado nutricional en pacientes hospitalizados en el servicio de medicina interna del Hospital Provincial Docente Ambato de julio a noviembre 2012 [Tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato].
Vallejo, A. P., & Zuleta, K. M. P. (2019). Depresión, ansiedad y actividad física en escolares: Estudio Comparado. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 3(52), 143-155.
Walpole, R. E., Myers, R. H., Myers, S. L., & Ye, K. (2012). Probabilidad y estadística para ingeniería y ciencias (9.a ed.). Pearson educación.
Zamora-Mota, H. R., Santana-Álvarez, J., & Miranda-Ramos, M. D. L. Á. (2022). Hábitos de alimentación y práctica de actividad física del alumnado de nivel secundario. Revista Archivo Médico de Camagüey, 26.