
This study focuses on assessing the level of favorability of the teaching profile of physical education teachers in district 08-03. Its main objective is to determine the influence of the teaching profile on the training of physical education teachers in their teaching practices in the second cycle of primary school. The methodology used is descriptive and comparative, consisting of a population of 146 public and private educational centers, from which a total of 10 educational centers, 5 schools, and 5 colleges were selected as a convenience sample. The instrument used in this article was the “instrument for evaluating the favorability of the environment for the practice of physical education in educational centers (E.F.E.E.F)”. It considers four factors, of which one will be used, the “teacher profile factor,” which consists of 25 items, of which only 14 were taken, as they are the most relevant to the research. The results showed differences between the public and private sectors, with the percentage of favorability of the teaching profile in colleges being 82% and the teaching profile in schools being 66%. Finally, the profile of physical educators is essential to ensure that teaching practices are meaningful and thus contribute to schoolchildren becoming competent and upright citizens.
Arias Gómez, M., Arias Gómez, E., Arias Gómez, J., Ortiz Molina, M. M., & Garza García, M. G. D. C. (2018). Perfil y competencias del docente universitario recomendados por la UNESCO y la OCDE. Revista: Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://r.issu.edu.do/9Vw
Criollo Vargas, M. I. (2019). Competencias del docente del siglo XXI. Social Work in Education. https://www.researchgate.net/publication/331310407_
De-León, L. (2024). Favorabilidad de los entornos educativos para la práctica de la educación física con relación al perfil docente y recursos físicos. Congreso Caribeño de Investigación Educativa, 4, 223–231. https://r.issu.edu.do/e4P
López, S. M., & Del Rey., M. M. L. R. (2021). La formación encuadres de un concepto, distintas miradas de un mismo fin. MENDIVE, 19(4), 1376–1387. https://r.issu.edu.do/AW
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2003). Reglamento del estatuto docente: Decreto No. 63903. https://r.issu.edu.do/yD
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2013). Manual Operativo de Centro Educativo Público.
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016). Manual del Sistema de la carrera docente en la República Dominicana.
Real Academia Española. (2023). Definición de PERFIL. https://dle.rae.es/perfil?m=form
Rotta, L., Santos, D. l., Almonte, & Banks. (2020). Medición de la favorabilidad del entorno educativo para la práctica de la educación física. Isfodosu-REMH.
Salazar-Gómez, E., & Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.html
Sanango-Cajamarca, F. M., & Aldas-Arcos, H. G. (2021). Autoevaluación del desempeño docente de Educación Física. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 568-590. https://doi.org/10.35381/rkv6i2.1254
UNESCO. (2015). Educación física de calidad: guía para los responsables políticos: metodología. https://r.issu.edu.do/IIA
Val Martín, P., Sebastiani Obrador, E., & Blázquez Sánchez, D. (2021). ¿Qué es y cómo se mide la calidad en Educación Física? Una revisión de literatura. Deportivo. Revista Científica de Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 7(2), 300-320. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.2.7181