
The need to provide research skills to Residents who opt for the Comprehensive General Stomatology Specialty determines the implementation of the Research Methodology for Health Sciences course. In another order of ideas, the development of Science together with the challenges of contemporary times requires the permanent readjustment of study plans and programs in response to the new challenges that educational systems must assume, among them that of the conception and direction of a teaching-learning process mediated by Information and Communications Technologies. That is why the objective of this contribution is: to propose modifications to update the program of the Research Methodology for Health Sciences course. The use of systematization of experiences makes it possible to reformulate teaching-learning objectives; the enrichment of the contents; the precision of methods and means; the definition of forms, types and evaluation procedures; and the diversification of organizational forms. The course program with these modifications is implemented in the second period of the 2023 school year, with satisfactory results in the development of research skills in students. The design of a version of the course program for the distance modality (E-Learning) constitutes a work projection.
Del Castillo, G. D., Sanjuán, G. & Gómez, M. (2018). Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: desafío que enfrenta la universidad de ciencias médicas. EDUMECENTRO, 10(1), 168-182. https://r.issu.edu.do/dna
Falcón, M. (2013). La educación a distancia y su relación con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Medisur, 11(3), 280-295. https://r.issu.edu.do/l4
Flores, N., Gómez, D. F., Mena, A., & Penagos, A. G. (2024). Uso de las TIC en los procesos de enseñanza aprendizaje en estudiantes universitarios. Atenas: revista científico pedagógica, (62), e10304, 1-16. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/908/1252
Gayol, M. C., Montenegro, S. M., Tarrés, M. C., & D´Ottavio, A. E. (2009). Competencias Investigativas. Su desarrollo en carreras del Área de la Salud. Uni-Pluriversidad, 8(2). https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.950
González, A. M. (2002). El proceso de enseñanza-aprendizaje ¿agente del cambio educativo? En A. M. González y C. Reinoso (Eds.). Nociones de sociología, psicología y pedagogía (pp. 147-177). Editorial Pueblo y Educación.
González, D. E., Martínez, G. E., Pérez, L., Álvarez, M. E., Rodríguez, A., & Rivery, R. (2023). Prácticas socioformativas para la gestión de competencias investigativas en el médico general integral utilizando Telegram. EDUMECENTRO, (15): e2473. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2473
Hernández, M., Panunzio, A., García, A., Fernández, C., & Sánchez, A. (2022). Las competencias investigativas en los profesionales de la salud. Revista Información Científica, 101(4), e3931. https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3931/5249
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6.a ed.). McGraw-Hill.
López, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(1), 311-322. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56745576016
Resolución 47 de 2022 [Ministerio de Educación Superior]. Por la cual se establece el reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Art. 271.1.19 de diciembre de 2022.
Sánchez, J. (2003). Integración curricular de TICs concepto y modelos. Revista Enfoques Educacionales, 5(1), 51 - 65. https://enfoqueseducacionales.uchile.cl/index.php/REE/article/view/47512
You may also start an advanced similarity search for this article.