This work presents the results of innovative experiences and Good Practices of the pedagogical and institutional processes created through training interventions and situated support, in a systematic and comprehensive manner based on the reflective classroom practice of the teacher and the management team. institutional management, implemented from the School-Centered Continuing Training Strategy (EFCCE), in the educational district 02-03, Las Matas de Farfán, during the period 2021-2023, with a view to promoting the continuous improvement of school management and to raise the levels of initial and timely literacy of students in the First Cycle of Primary School. These efforts come to respond to the various national and international results that highlight the persistence of the low performance presented by the Dominican student body. The methodology is framed in the action research tool, focused on the practical approach to the different problems of the teacher's daily work, the reflection of their reality and the proposal of contextualized solutions. As a result of these training and accompaniment, it was possible to strengthen the curricular competencies of teachers, pedagogical leadership, pedagogical and institutional management through the presentation and dissemination of Good Practices, publications of digital reflective journals and the significant improvement of student learning. of the First Cycle of Primary, evidenced in the results obtained in the impact tests, in comparison with the results of the project's baseline.
De Lima Jiménez, D. (2013). Las Concepciones Docentes sobre la Lectoescritura y los Factores de Éxito o Fracaso Escolar. Instituto Dominicano de Evaluación en Investigación de la Calidad Educativa. https://r.issu.edu.do/jA
Instituto Dominicano de Evaluación e Investigación de la Calidad Educativa, & Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). Evaluación de desempeño 2017 [Informe de Resultados]. Ministerio de Educación de la República Dominicana. https://ideice.gob.do/programas/evaluacion-del-desempeno-docente
Instituto Dominicano de Evaluación e Investigación de la Calidad Educativa. Estrategia de Formación Continua Centrada en la Escuela [Informe de Política Educativa]. https://r.issu.edu.do/tp
Instituto Nacional de Formación y Capacitación del Magisterio. (2013). Marco de Formación Continua: Una Perspectiva Articuladora para una Escuela de Calidad. https://issuu.com/inafocam/docs/marco_de_formaci__n_continua-alta_1/52
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016) Modelo Pedagógico Primer Ciclo del Nivel Primario.
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2021). Plan Estratégico Institucional 2021-2024.
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). Alianza Nacional por la Alfabetización Inicial en la Etapa Oportuna, Propuesta para el Debate. https://r.issu.edu.do/r3
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura., & Instituto Dominicano de Evaluación e Investigación de la Calidad Educativa. (2018). Evaluación del Desempeño Docente 2017-2018 [Informe de Sistematización]. https://ideice.gob.do/programas/evaluacion-del-desempeno-docente
Portal de la Educación Dominicana. (Agosto de 2006). Modelo de Gestión de Calidad para los Centros Educativos. https://r.issu.edu.do/ak
Quispe-Pareja, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdizana, 14(1), 7–14. https://doi.org/10.33554/riv.14.1.601