Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Analysis of diagnostic evaluation techniques to develop mathematical competencies in third grade of secondary school

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp341-354
Submitted
October 19, 2023
Published
2024-08-08

Abstract

This study aims to analyze the use of the main diagnostic evaluation techniques implemented in mathematics to develop competencies in the third grade of the secondary level in educational centers with higher and lower efficiency indicators in San Felipe de Puerto Plata. The methodology used is a mixed design with an exploratory scope, and the population is mathematics teachers in the third grade of secondary school. The entire population was selected, made up of 17 teachers who teach mathematics in the third grade of secondary school in educational centers with the highest and lowest efficiency indicators. Different techniques and instruments were used to collect information, such as a semi-structured interview questionnaire and Likert scales with mathematics teachers. Data analysis was performed using SPSS for quantitative data analysis and content analysis for qualitative data. The results of this research not only enrich pedagogical practices in mathematics, but also provide guidelines for a more effective diagnostic evaluation focused on the needs of students at the secondary level and in this way promote learning by competencies in the area of math.

References

Bonsón, M., & Benito, A. (2005). Evaluación y aprendizaje. En A. Benito y A. Cruz (Eds.), Nuevas claves para la docencia universitaria en el espacio europeo de educación superior (pp. 87-100). Narcea.

Cano, E., & Ion, G. (2012). Prácticas evaluadoras en las universidades catalanas: hacia un modelo centrado en competencias. Estudios sobre Educación, (22), 155-177 https://doi.org/10.15581/004.22.2077

Caraballo, R. M. (2010). Análisis de los ítems de pruebas de evaluación de diagnóstico en competencia matemática para segundo curso de Educación Secundaria Obligatoria en España, 2008-2009: Un estudio exploratorio [Trabajo de fin de máster, Universidad de Granada].

Fortuny, J. M., & i Aymerich, M. I. (1989). Elaboración de instrumentos de evaluación diagnóstica de los conocimientos de ciencias y matemáticas en los niveles no universitarios. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, (6), 169-179.

Mego, J. I. (2023). Empoderamiento docente en evaluación formativa para el aprendizaje de los estudiantes de educación secundaria [Tesis de segunda especialidad, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Universidad San Ignacio de Loyola. https://r.issu.edu.do/if

Morocho, I. M. (2011). Elaboración y aplicación de instrumentos de evaluación de acuerdo con los indicadores esenciales de evaluación según la Reforma Curricular del 2010, en el área de Ciencias Naturales, para los niños de cuarto año de básica de la escuela Manuel Utreras Gómez del recinto Chilchil, de la parroquia Chontamarca del cantón y provincia del Cañar, periodo lectivo 2011-2012 [Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/1454