The objective of the study was to design a methodological approach for the development of early childhood psychomotor skills in the Early Childhood Education Degree Program at the Institute Superior de Formation Docente Salomé Ureña, Luis Napoleón Núñez Molina Campus. The research approach was mixed. The type of research was documentary, field and descriptive. The population consisted of 25 students of the subscribed program and 11 teachers of the Initial Level of host centers of teaching practices. It was observed that 55.6% of the teachers use the strategy of play activities without instructions in their teaching. In the case of the trainees, 27.8% are focused on games, 16.7% on teamwork and another 16.7% on projects. As conclusions, appropriate methodological strategies were implemented to address children's development. The actions contributed to the promotion of the students' inherent abilities.
Bekier, S. (2020). El niño con alto potencial intelectual (API)-Comprensión de sus particularidades corporales y observación de su perfil psicomotor. Revista iberoamericana de psicomotricidad y técnicas corporales, 45, 6-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8050395
Cárdenas, M. (2015). Influencia de la psicomotricidad gruesa y la motivación, en el desarrollo de la atención de los estudiantes de cinco años del Nivel Inicial [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo]. https://r.issu.edu.do/a6
Carrión, N. (2019). La psicomotricidad y su relación con el aprendizaje de los niños de 3 años de la institución educativa inicial N° 493 María de los Ángeles Pampa de Lara- Barranca [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. https://r.issu.edu.do/xA
Flores, M. (2018). La práctica de la psicomotriz y la preparación para iniciar el aprendizaje de la lectura y la escritura en niños de 5 años, en las instituciones de educación inicial [Tesis doctoral, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/9865
Haeussler, I., & Marchant, T. (1994). Test de Desarrollo Psicomotor 2 a 5 años (10.a ed.). Universidad Pontificia De Chile.