Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Educational video game to develop investigative skills in university students

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp51-62
Submitted
October 2, 2023
Published
2024-08-08

Abstract

There are many studies related to Information and Communication Technologies (ICT) that show that educational video games are an effective resource in the teaching-learning process, developing cognitive skills in students, keeping them highly motivated, and improving their academic performance. In particular, in the socialization of the Research Methodology subject, which offers students the essential elements to get started in educational research, it is important to implement strategies in the classroom that stimulate the enthusiasm and interest of participants. This is a study with a quantitative design and descriptive approach, aimed at knowing the opinions of students in the Research Methodology regarding the implementation of a video game in a higher education institution in the Dominican Republic. The sample consisted of 24 students. The results show that video games are potentially beneficial, as they awaken acceptance and interest in students, since most participants believe that they learn better with video games, and they also find them fun and appropriate when used as a resource. On the other hand, the commitment assumed by them is highlighted, who believe that they would include video games in their future pedagogical activities.

References

Arévalo, P., Cruz, J., Guevara, C., Palacio, A., Bonilla, S., Estrella, A., Guadalupe, J., Zapata, M., Jadán, J., Arias, H., & Ramos, C. (2020). Actualización en Metodología de la Investigación. Editorial Universidad Tecnológica Indoamérica.

Cañete-Estigarribia, D., Torres-Gastelú, C., Lagunes-Domínguez, A., & Gómez-García, M. (2021). Instrumento de autopercepción de competencia digital para futuros docentes. Pädi Boletín Científico de Ciencias Básicas e Ingenierías del ICBI, 9 (Especial), 85-93. https://doi.org/10.29057/icbi.v9iEspecial.7488

Carrión, E., Sotomayor, S. y Medel, I. (2022). El uso de los Videojuegos y la Gamificación como material didáctico innovador para el aprendizaje de las Ciencias Sociales en la Educación Superior. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 11(2), 1–20. https://doi.org/10.21071/edmetic.v11i2.13663

Carrubba, L. (2020). El videojuego como dispositivo tecnopolítico. El caso de “Juegos del Común”. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 16(1), 212 - 237. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1131

Flores-Tena, M., Ortega, M., & Sánchez-Fuster, M. (2021). Las nuevas tecnologías como estrategias innovadoras de enseñanza-aprendizaje en la era digital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 29-42. https://doi.org/10.6018/reifop.406051

Galé-Lamuela, D., González-Sanz, G., & Benavent-Climent, A. (2021). Aplicación de la técnica puzle como estrategia de aprendizaje cooperativo en ingeniería sísmica. Advances in Building Education, 5(2), 40-54. https://doi.org/10.20868/abe.2021.2.4722

Guamán-Tayupanda, M. (2023). Aplicación de videojuegos educativos con enfoque constructivista para el aprendizaje de Soporte Técnico para estudiantes de 2° de bachillerato de la Unidad Educativa Primicias de la Cultura de Quito [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio Digital. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/10671

Hernández, S., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial McGraw Hill.

Hernández-Nieto, R. (2002). Contributions to Statistical Analysis. Universidad de Los Andes.

Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña. (2023). Programas de Estudio de Grado. https://isfodosu.edu.do/index.php/programas/grado

Rodríguez, O., & García, J. (2020). Una guía para el desarrollo de un videojuego educativo en educación superior. Cultura, Educación y Sociedad, 11(2), 73-86. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.05

Rojas, V. (2021). Metodología de la Investigación: diseño, ejecución e informe. Ediciones de la U. https://r.issu.edu.do/l?l=13253kAL

Salazar, D., & Silva, M. (2021). Juego y aprendizaje cooperativo: Acciones de paz. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (pp. 381–389). Instituto Antioqueño de Investigación.

Salazar, H. (2023). Desarrollo de un videojuego educativo configurable con mecánicas de aprendizaje y de juego que permitan reforzar el aprendizaje de Ciencia y Tecnología en estudiantes de 1ro de secundaria [Tesis de Pregrado, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio digital. http://hdl.handle.net/20.500.12404/23261

Terán, X., & De-Oleo-Comas, A. (2021). Enseñanza de permutaciones a estudiantes de educación superior mediante el uso de un juego clásico. IPSA Scientia, revista científica multidisciplinaria, 6(2), 10-25. https://doi.org/10.25214/27114406.1062

Zarta, F. (2022). Estructura de las revoluciones científicas en el siglo XXI: una perspectiva desde el quehacer investigativo. Collectivus. Revista de Ciencias Sociales, 9(2), 123-174. https://doi.org/10.15648/Collectivus.vol9num2.2022.3527