Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Investigative competencies mediated by technologies in graduate students

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp41-50
Submitted
September 30, 2023
Published
2024-08-08

Abstract

The objective of the study was to determine the investigative competences through the use of infotechnology tools in the process of managing scientific information of students who are studying for master's degrees. A quantitative approach was used, an exploratory-descriptive investigation, with a non-experimental design. The sample consisted of 109 teachers. The main results highlight that 71.55% have a favorable opinion on the acquisition of knowledge, skills and infotechnological skills. 87.1 6% of the subjects report that they use search engines and metasearch engines to manage scientific information. It is concluded that the study carried out allowed to show the relevance of the investigative competences mediated by the technologies in the students, a good level of knowledge and satisfaction in the use of infotechnologies tools is evidenced as a support to develop research in the students who are studying masters.

References

Agüero, F., & Pérez, O. (2021). Satisfacción, software y prácticas científicas sociales en la enseñanza para la formación en Ciencias Jurídicas. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 8-22. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n2/2218-3620-rus-13-02-8.pdf

Antúnez, A., & Veytia, M. (2020). Desarrollo de competencias investigativas y uso de herramientas tecnológicas en la gestión de información. Revista Conrado, 16 (72), 96-102. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n72/1990-8644-rc-16-72-96.pdf

Cárdenas, M., Guerra, C., & Soler, Y. (2019). Componentes y rasgos de la formación de la competencia investigativa, mediada por las TIC, en los docentes universitarios. Revista Roca, 15(2), 34-43. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/777/1409

Ibarrola, M. & Anderson, L.W. (2015). La formación de nuevos investigadores educativos: diálogos y debates. ANUIES.

López, R., & León, J. (2021). Uso del ORCID como identificador único y universal para investigadores. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 558-567. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n2/2218-3620-rus-13-02-558.pdf

Magaña, L., Castillo, L., Molina, J., & Díaz, S. (2019). Características de estudiantes del posgrado de la Escuela de Salud Pública de México, 2004-2014. Revista Investigación en Educación Médica, 8(31), 18-27. https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v8n31/2007-5057-iem-8-31-18.pdf

Mena, M., & Lizenberg, N. (2015). Desarrollo de Competencias Investigadoras en la Sociedad Red. Revista de Educación a Distancia (RED), (38). https://revistas.um.es/red/article/view/234111

Morales, R., & Antúnez, A. (Coords.). (2021). Infotecnología: herramienta para la gestión de información en la investigación. Universidad de Guadalajara. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/3966

Reyes, J., Cárdenas, M., & Aguirre, R. (2020). Los gestores bibliográficos, una herramienta de apoyo al proceso investigativo en los estudiantes de agronomía. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 232-236. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-232.pdf

Roig, R., Mondéjar, L., & Lledó, G. (2015). Redes sociales científicas. La Web social al servicio de la investigación. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 5, 170–183. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1615