Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 15 (2024): XV Congreso Internacional Ideice

The role of higher education in shaping the process of social mobility

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol15.2024.pp439-444
Submitted
August 31, 2025
Published
2025-08-31

Abstract

Social mobility is, probably, one of the research topics that generates the most interest in the field of the sociology of education and labor. According to specialists, higher education plays a significant role in the economic, social, scientific, and human development of a region. The main findings suggest that universities are one of the most important mechanisms and channels of upward mobility in modern societies. According to the theory of social reproduction, through the different stages of the educational trajectory, agents accumulate a set of capitals in dispute (cultural, economic, social, and symbolic). Through a non-experimental quantitative study with a cross-sectional design, a directed questionnaire consisting of 83 items was applied, measuring in a multidimensional way the process of social mobility in a probabilistic sample of 647 graduates from various undergraduate programs and universities in the Dominican Republic. The results allowed for the construction of a detailed overview of the life trajectory before, during, and after university. In this sense, an intergenerational change was observed in the educational, professional, and labor position of the graduates compared to their familial or social origins. The findings align with the contributions of other studies, which suggest the need to observe the impact of higher education beyond economic achievement, considering its role in the cultural, social, intellectual, and personal transformation of graduates.

References

Aguilar, F., & Pérez, J. (2017). Movilidad social en México. La educación como indicador de desarrollo y calidad de vida. Opción, 33(84), 664-697. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31054991024

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social: Significado y medida. Ariel.

Blanco, E. (2017). ¿Reproducción o movilidad cultural? Recursos culturales, disposiciones educativas y aprendizajes en PISA 2012 en México. Estudios Sociológicos, 35(103), 1-32. https://doi.org/10.24201/es.2017v35n103.1516

Boisier, S. (2004). Una revisión heterodoxa del desarrollo (territorial): Un imperativo categórico. Revista de Estudios Sociales, 12(23).

Cuenca, A. (2016). Desigualdad de oportunidades en Colombia: impacto del origen social. Estudios Pedagógicos, 42(2), 69-93. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200005

Cypher, J., y Dietz, J. (2004). The process of economic development. Taylor & Francis.

Dalle, P., Boniolo, P., & Navarro, J. (2019). Efectos del origen familiar en el logro educativo en el nivel superior en Argentina y México. Revista de Educación y Derecho.

Giddens, A. (1979). Estructura de clases en la sociedad avanzada. Alianza Editorial.

Giddens, A. (1994). Modernidad e identidad del yo: el yo y la sociedad en la época contemporánea. Península.

Giddens, A. (1997). Sociología. Alianza Editorial.

Giddens, A. (2011). La constitución de la sociedad: Bases para la teoría de la estructuración. Amorrortu.

Kerbo, H. (2003). Estratificación social y desigualdad: El conflicto de clase en perspectiva histórica, comparada y global (5.a ed., M. T. Casado, Trad.). McGraw Hill.

Madrigal, L. A., & Ryszard, R. L. (2014). Una propuesta del método de análisis del desarrollo económico local: el caso de algunos territorios locales del Estado de México. UAEM FPUR.

Martínez, L., Ramírez, E., & Duarte, H. (2020). Realidades y percepciones económicas de estudiantes universitarios como antecedentes de movilidad social en Colombia. Educação e Pesquisa, 46, 1-21. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046219049

Pachón M., W. (2018). Inclusión social de actores del conflicto armado colombiano: retos para la educación superior. Desafíos, 30(1), 279-308. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.4917

Suárez, B., & Castillo, R. S. (2020). Descripción de una experiencia educativa inclusiva con alumnado universitario: Trabajando habilidades para el empleo. Tendencias Pedagógicas, (35), 130-152. https://doi.org/10.15366/tp2020.35.011