The general objective of this research is to analyze the results of parental participation in the teaching-learning processes of the students of the second cycle of the primary level from San Cristóbal, Dominican Republic, in the school period 2019-2020. For this research the study to be used is descriptive, for a population of 54 direct beneficiaries among which are students, fathers, mothers, director, guidance counselor and teaching staff. Within the methodology selected for this research are the inductive method and the analytical method.
The participation of families in the teaching and learning processes for the academic performance of students is of utmost importance, since they generate a positive impact on all actions in all school actions that are developed. The participation of families generates a climate of positive results that have a direct impact on their performance and behavior. The most feasible strategy for good student performance is the effective involvement of parents who feel a sense of belonging to the school.
Bernal Trigueros, Adriana y Meza Dávalos, Martha Berenice (2016). Vinculación social: Acciones, visiones y estrategias desde la universidad para y con la sociedad. Obtenido en https://www.ecorfan.org/proceedings/CDU_XIV/TOMO%2014_6.pdf
Mateo Canil, Juana (2017). Participación de los padres de familia en el proceso de aprendizaje de los niños y niñas de primer grado primaria en escuelas bilingües de chichicastenango, quiché. Guatemala: Santa Cruz del Quiché.
Pizarro Laborda, Paulina, Santana López, Alejandra y Vial Lavín, Bernardita (2013). La participación de la familia y su vinculación en los procesos de aprendizajes de los niños y niñas en contextos escolares. Diversitas, 9 (2), 271-287.
Rengifo Ushiñahua, Alina (2017). Participación de los padres de familia en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de la I.E. N0 0198 María Edith Villacorta Pinedo- Limón, Bellavista, región San Martin, 2017.
Romagnoli, Claudia y Cortese, Isidora (2016). ¿Cómo la familia influye en el aprendizaje y rendimiento escolar? Valoras, 2.