The COVID-19 pandemic caused the cessation of the presence of the meetings at the Municipal University Center of Jiguaní, where the 4th year students were in preparation for the completion of studies. This research is of great importance since it provides new ways of working to fulfill the culmination of study of the Bachelor of Primary Education career at the Municipal University Center of Jiguaní, after the appearance of COVID-19, providing a solution to the following problem: How to adapt the process of completing the study of the Bachelor of Primary Education to the situation of physical isolation due to COVID-19? Its objective is "To develop a strategy to adapt the process of completing the study of the Bachelor of Primary Education to the situation of physical isolation due to COVID-19". The qualitative interpretive paradigm was used to carry out this study. With the study carried out, it was possible to verify that the communication media and the organization within the Popular Councils constitute important aspects for developing work in conditions of physical isolation.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (18 de mayo de 2020). Alicia Bárcena llama a repensar el modelo y consolidar las dimensiones económicas, sociales y ambientales del desarrollo sostenible para no dejar a nadie atrás. http://www.cepal.org/es/comunicados/alicia-barcena-llama-repensar-modelo-consolidar-dimensiones-economicas-sociales
Fernández March, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 35–56. https://revistas.um.es/educatio/article/view/152
Fonseca, A., Guerrero, E. y Aladro, H. (2019). Programa para la Preparación del Ejercicio de la Profesión como Culminación de Estudios de la Carrera Licenciatura en Educación Primaria. Documento inédito. Universidad de Granma.
Ministerio de Educación Superior (MES). (2018). Reglamento de trabajo docente y metodológico de la educación superior. Gaceta Oficial. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2018-o25.rar
Ministerio de Educación Superior (MES). (6 de mayo de 2020). Adecuaciones a los procesos de continuidad y culminación de los estudios en los cursos académicos 2019-2020 y 2020-2021. Gaceta Oficial. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-49-de-2020-de-ministerio-de-educacion-superior
Ministerio de Educación Superior (MES). (23 de marzo de 2020). Indicaciones especiales No. 1. http://www.uh.cu/sites/default/files/public/adjuntos/rs.sm_.470_indicaciones_especiales
Ministerio de Educación Superior (MES). (13 de abril de 2020). Indicaciones especiales No. 3. https://www.uci.cu/universidad/noticias/indicaciones-especiales-no-3-del-2020-del-ministro-de-educacion-superior
Saavedra, J. (2020). COVID-19 y educación: algunos desafíos y oportunidades. Education for Global Development. https://blogs.worldbank.org/es/education/educational-challenges-and-opportunities-covid-19-pandemic
Sánchez Mendiola, M., Martínez Hernández, A. M., Torres Carrasco, R., de Agüero Servín, M., Hernández Romo, A. K., Benavides Lara, M. A., Rendón Cazales, V. J. y Jaimes Vergara, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de Covid-19: una encuesta a profesores de la unam. Revista Digital Universitaria (RDU), 21(3). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
Valiente Sandó, P., Díaz-Pompa, F. y Pérez-Pravia, M. (2021). Diversificación de las formas de culminación de estudios universitarios de pregrado en países de Iberoamérica. Transformación, 17(1), 54-71. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3514