Technologies (TAC). In this sense, there are limitations in the formative particularities to turn TACs into resources that allow collaborative work for investigative training in teachers. Objective: to show the collaborative-investigative method based on the TAC for the investigative training of the teacher, from the limitations from the epistemological and praxiological aspects. Mixed methodology. The calculation of the internal consistency of the instruments applied was carried out through the “Cronbach's Palpa (.890). Results: the relevance and viability of the proposal was recognized through the Kendall statistical test with 95% reliability and it is concluded by making an estimate that the investigative training of the teacher must be reconstructed, with digital competences that manage to incorporate TACs in such a way conscious and consistent in their pedagogical practice.
Borrero, R. (2019). Formación Investigativa de los docentes en las Instituciones Públicas de Educación Secundaria. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 544-570.
Cervantes Holguín, R. S. (2020). Experiencias docentes en torno a la formación investigativa en un posgrado del norte de México. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/584/883
Cruz Pérez. (2020). Propuesta metodológica para el empleo del software educativo como recurso didáctico en la formación investigativa. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 7(2), 21-30.
Figueiredo, et al. (2016). La Formación investigativa como salida para el Compromiso Profesional De Futuros Profesores en Angola. Scientific Journal, 12(28).
Lema-Cachinell, B. M., Ferrer-Vicente, M., & Forgas-Brioso, J. A. (2016). La formación investigativa de los docentes: un imperativo en los institutos superiores tecnológicos del Ecuador. Santiago, 140, 266–279. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/145160204
Martín Pérez, A. A. (2016). Modelo del proceso de formación estadística investigativa del docente universitario en el posgrado. Gaceta Médica Espirituana, 18(1), 64-75. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212016000100008&lng=es&tlng=pt
Rojas, C., & Aguirre, S. (2015). La formación investigativa en la educación superior en América Latina y el Caribe: una aproximación a su estado del arte. Revista Eleuthera, 12, 197-222. https://doi.org/10.17151/eleu.2015.12.11
Sánchez-Ramírez, et al. (2020). ICT in investigative training for students of physical culture in time of COVID-19. Journal of Human Sport and Exercise, 15(Proc4), S1488-S1499. http://hdl.handle.net/10045/110857
Sánchez-Ramírez, et al. (2018). Método colaborativo investigativo para la gestión del contenido en diferentes áreas del conocimiento. Revista Innova ITFIP, 2(1), 6-13.
Tovar-Gálvez. (2018). Formación investigativa de profesores: El problema como producto del proceso de problematización. Profesorado, 22(1), 117-132. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9921