Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teaching strategies and didactics

Vol. 12 (2021): XII Ideice International Congress

Evaluation of the level of digital competences in future teachers in the final phase of their initial training in a higher education institution in the Dominican Republic

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol12.2021.pp47-51
Submitted
September 18, 2023
Published
2022-12-01

Abstract

Knowing the level of digital competences in students provides valuable and updated information that contributes to rethinking and updating current educational policies for the inclusion of ICT in the different degrees of education in Dominican universities. This paper is based on a doctoral thesis project, whose main objective is to evaluate the level of knowledge, skills and attitudes that future teachers possess in the different dimensions of digital competences proposed by the Common Framework of References for the Development of Competences Digital (DigComp). (Currently in process). It is quantitative in nature, with a non-experimental, descriptive and cross-sectional design. A practical knowledge test was applied to 400 final year university students and the results are still being analyzed. With the completion of this study, it will be possible to identify the weaknesses and strengths in terms of mastering these competences in future teachers to later adapt the current training plans to teacher training with strategies that allow the acquisition and achievement of those competences where the students showed greater weaknesses.

References

Area, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(2). http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-area/v7n2-area

Armengol, C., Castro, D., Jariot, M., Massot, M., & Sala, J. (2011). El prácticum en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES): mapa de competencias del profesional de la educación. Revista de Educación, 354, 71-98. http://www.univnova.org/documentos/492.pdf

Casillas-Martín, S., Cabezas-González, M., & Muñoz-Repiso, A. G.-V. (2020). Análisis psicométrico de una prueba para evaluar la competencia digital de estudiantes de Educación Obligatoria. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(2). https://doi.org/10.7203/relieve.26.2.17611

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Joint Research Centre, Institute for Prospective Technological Studies. https://doi.org/10.2788/52966

Hernández, A., García, A., & Rodríguez, A. I. (2019). Adaptación e implementación de una prueba para la evaluación de las competencias digitales en los futuros profesionales de la educación. http://hdl.handle.net/10366/140202

INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. https://bit.ly/1Y88rd6

ISTE. (2016). ISTE Standards for Students. A Practical Guide for Learning with Technology. ISTE.

Ministerio de Educación de la República Dominicana & Dirección de Informática Educativa. (2013). Política y Estrategia de Intervención Educativa con las Tecnologías de la Información y la Comunicación Hacia un Modelo de Proyecto de Centro con Integración de TIC. http://www.educando.edu.do/files/2013/7511/2456/Politicas_y_estrategias_tic_julio_2021_2.pdf

República Digital en República Dominicana. (2016). Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el sistema educativo dominicano. https://republicadigital.gob.do/eje/educacion/

Silva, J., Miranda, P., Gisbert, M., Morales, J., & Onetto, A. (2016). Indicadores para evaluar la competencia digital docente en la formación inicial en el contexto chileno – Uruguayo. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(3), 55-67. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.55

Suárez, J. M., Almerich, G., Gargallo, B., & Aliaga, F. (2010). Las competencias en TIC del profesorado y su relación con el uso de los recursos tecnológicos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 18(10). http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/755

UNESCO. (2018). ICT competency framework for teachers. https://bit.ly/2WD5kLH