Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Methodological strategies implemented by teachers to strengthen inclusive education

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp187-200
Submitted
July 25, 2023
Published
2024-08-08

Abstract

Inclusive education is a relevant topic today, as it seeks to create a more equitable and inclusive educational environment for all students. The objective of this study was to analyze the perception and attitude of teachers towards inclusive education, evaluate the implementation of pedagogical strategies and the identification of possible barriers that prevent inclusion in the classroom. A survey was applied to 300 teachers, using a Likert scale to assess their agreement or disagreement in relation to various aspects of inclusive education. The results obtained indicate that the majority of teachers show a positive attitude towards inclusive education, agreeing with the implementation of pedagogical strategies and the identification of barriers to inclusion. However, there are areas that can be improved, as well as training and education in inclusive education, and continuous reflection on pedagogical practices. Likewise, certain barriers to inclusion are identified, such as the lack of adequate resources and materials, and discrimination towards certain groups of students. The results of this research highlight the importance of continuing to strengthen the training and training of teachers in inclusive education, as well as promoting a culture of reflection and continuous improvement in their pedagogical practices. The identification of barriers also highlights the need to implement strategies to address these difficulties and ensure a more inclusive and equitable educational environment. These established a solid foundation for the design of policies and programs that promote quality inclusive education, in which all students can fully develop their potential and have equal opportunities in their educational process.

References

Amiama-Espaillat, C. (2020). Desafíos de la Educación Especial en el desarrollo de Escuelas inclusivas. Ciencia y Educación, 4(3), 133-143. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i3.pp133-143

Biblioteca Nacional de Maestros de Argentina. (2010). Educación Inclusiva: fundamentos y prácticas para la inclusión. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL006578.pdf

Bischoff, A. (2022). Escala Likert: Definición, ejemplos y buenas prácticas. Delighted. https://delighted.com/es/blog/likert-scale

Booth, T., & Ainscow. M. (2002). Index for inclusión. Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Consorcio para la Educación Inclusiva. http://www.consorcio-educacion-inclusiva.es/

Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M., & Shaw, L. (2000). Índice de inclusión: Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas (A. L. López, Trad.). Unesco. https://hdl.handle.net/20.500.12365/17276

Clavijo Castillo, R. G., & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Dueñas Buey, M. L. (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 358-366. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338230785016

Echeita, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12, 26-46. http://hdl.handle.net/10486/661330

Flores, Vasthi J., García-Cedillo, I., & Romero-Contreras, S. (2017). Inclusive practices in teacher training in Mexico. Liberabit, 23(1), 39-56. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.03

Gómez-Galeano, N. M. (2012). Estrategias metodológicas aplicadas por los docentes para la atención de niñas(os) con necesidades educativas especiales, asociados a una discapacidad en III Grado “A” de la Escuela Oscar Arnulfo Romero de la ciudad de Estelí, durante el I semestre del año lectivo 2012 (Trabajo final de máster). Repositorio de la Universidad Nacional Autónoma de Managua. https://repositorio.unan.edu.ni/1215/1/14556.pdf

González, D., Medina, M., Pérez, Y., & Estupiñan, L. (2017). Teorías que promueven la inclusión educativa. Atenas, 4(40), 90-104. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055150007/html/

González-Rojas, M., & Triana-Fiero, L. (2018). La educación inclusiva en México: una revisión de la literatura. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 1-16.

Granada, M., Pomés, M., & Henríquez, M. (2013). La inclusión educativa: una mirada desde la perspectiva de los docentes. Revista de Investigación Académica, 22, 1-14.

Guerrero-Romera, C. (2016). Hacia la construcción de procesos y prácticas “exclusivas”: Metodologías para la intervención. http://quadernsanimacio.net/ANTERIORES/diciseis/arti2_practicas%20exclusivas.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2017). Orientaciones Generales para la Atención a la Diversidad. Guía para la realización de Ajustes Curriculares Individualizados (ACI). Documento en proceso de publicación. https://r.issu.edu.do/zL

Morillo, L., Díaz, R., Cepeda, A., Sánchez, Y., & de la Peña-Álvarez, C. (2017). Análisis de las actitudes y prácticas inclusivas en República Dominicana. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 181-198. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/275

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2009). educación inclusiva. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000178084_spa

Rodríguez Vite, H. (2017). Importancia de la formación de los docentes en las instituciones educativas. Ciencia Huasteca Boletín Científico de la Escuela Superior de Huejutla, 5(9). https://doi.org/10.29057/esh.v5i9.2219

Serna Jaramillo, A. J., & Serna Jaramillo, E. (2023). Una mirada a la educación inclusiva desde las concepciones de los docentes de educación inicial y educación primaria. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 20(39), 145–157. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.493