
Teaching grammar in the classroom frequently faces challenges related to the lack of motivation and relevance perceived by students, who often do not find this learning as an influential factor in oral or written production. This study aims to propose the integration of music, specifically the songs of Juan Luis Guerra, as a pedagogical tool for teaching subordinate clauses in the Dominican context. The justification for this proposal lies in the cultural value of this singer-songwriter’s work, which not only enriches language learning at various levels, but also strengthens cultural identity in a meaningful context. The methodological approach focuses on carrying out a dynamic intervention that has four stages: active listening, selection and analysis of subordinate sentences, pragmatic analysis of the ideas and feelings they transmit and corroboration through the use of ChatGPT, the latter generating the possibility of create a confrontation. This proposal has been validated with students of Morphology and Syntax II of the Bachelor of Spanish Language and Literature of the Salomé Ureña Higher Teacher Training Institute. For the purposes of preliminary findings, the results of a final written test applied in person are shown. The results of the process indicate an increase in students’ motivation and understanding of grammatical structures, evidenced by greater participation and better performance in written tasks and in their cultural development and critical thinking.
Cañas, A. (2024). Dafo de la enseñanza de las categorías léxicas y funcionales desde el generativismo en secundaria: hacia una enseñanza de la lingüística científica. En S. A. Flores Borjabad, J. A. Nisa Ávila, & O. S. Ould García. (Coords.), Tejiendo palabras: explorando la lengua, la lingüística y el proceso de traducción en la era de la inteligencia artificial y la innovación docente (1.ª ed.). Dykinson. https://www.dykinson.com/media/pdf/INIDCE978-84-1170-923-1.pdf
Carmona, J. L. P., Mohedo, M. T. D., Bújez, A. V., & Martín, J. L. O. (2021). El aprendizaje del español como lengua extranjera mediante la música. Aula abierta, 50(2), 643-652.
Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Graó.
Castro Arroyo, M. J. (2023). Uso de la música en el aprendizaje de la lengua española en el aula de ELE [Tesis de maestría, Universidad de Oviedo]. https://r.issu.edu.do/UVU
Corrêa, D. W. (2023). La música como herramienta en la enseñanza de Lengua Española [Tesis de grado, Universidad Federal de Santa María].
Cristóbal Hornillos, R., & Villanueva Roa, J. D. D. (2015). La música, un instrumento en la enseñanza del español como lengua extranjera mediante la aplicación de las nuevas tecnologías. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, (2), 69-92. https://digibug.ugr.es/handle/10481/53763
Llanga Vargas, E. F., & Insuasti Cárdenas, J. P. (2019). La influencia de la música en el aprendizaje. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://r.issu.edu.do/jC
Ströman, E. L. (2023). El uso de la canción y el libro en la enseñanza de la gramática del español como lengua moderna: Un estudio comparativo entre dos recursos en el paso 3 en la secundaria en Suecia. DiVA Publicación. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1777555/FULLTEXT01.pdf
Torras Vila, B. (2021). La música como herramienta para el aprendizaje de lenguas extranjeras en Educación Infantil y Educación Primaria: Propuestas innovadoras de enseñanza de la música mediante el método CLIL. CLIL: Revista de Innovación e Investigación en Educación Plurilingüe y Pluricultural, 4 (1), 0035-47.