Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Academic literacy from genre-based pedagogy

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp454-466
Submitted
September 3, 2024
Published
2024-09-04

Abstract

University students often face a multiplicity of writing difficulties, which has an impact on their training, academic pursuit, and the construction of their profile as a researcher. The objective of this study was to analyze academic writing practices in the genre of research article review written by teachers in training at the Instituto de Formación Docente Salomé Ureña to then generate a series of regulatory principles of academic literacy in accordance with trends current. Methodologically, it is descriptive research. The sample of this study was represented by students enrolled in Academic and Professional Writing and the pilot test was represented by a group of Lexicology and Semantics to validate the instruments. A questionnaire was applied to explore their attitudes about the writing process and then, as a second instrument, the composition test was applied in two moments. A checklist with indicators was used to guide the rewriting of the second draft. The information was systematized and codified through the MAXQDA 2022 program. The main results showed that the recognition of communicative patterns reflects improvements in the students' writings, and explicit teaching is of utmost importance for the development of this competence. However, it is relevant to point out that fears and insecurities continue to manifest in the process, given that writing and research are processes that require constant practice, and these perceptions could change in the long term.

References

Adoumieh Coconas, N. (2022, 13 de abril). Principios reguladores en los procesos de alfabetización académica [Conferencia]. IV Jornada de Jóvenes Investigadores en Lengua y Literatura. Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña. Santo Domingo, República Dominicana.

Adoumieh Coconas, N. (2023). La lista de chequeo como estrategia metacognitiva en la escritura de reseñas. Paradigma, 44(1), 131–153. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2023.p131-153.id1303

Adoumieh Coconas, N. A., & Díaz Blanca, L. (2022). Proceso de alfabetización académica del género ponencia: Secuencia didáctica como prototipo de aplicación. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 19(38), https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.463

Adoumieh Coconas, N., Nin, R., & Báez, Y. (2023). Percepciones de estudiantes de magisterio sobre la escritura académica. Ciencia y Educación, 7(2), 37–56. https://doi.org/10.22206/cyed.2023.v7i2.pp37-56

Balestrini Acuña, M. (2006). Como se elabora el proyecto de investigación: (Para los estudios formulativos o exploratorios, descriptivos, diagnósticos, evaluativos, formulación de hipótesis causales, experimentales y los proyectos factibles). Consultores Asociados BL.

Bañales Faz, G. B., Vegas López, N. A. V., Reyna Valladares, A. R., Pérez Amaro, E. G. P., & Rodríguez Zamarripa, B. S. R. (2014). La argumentación escrita en las disciplinas: retos de alfabetización de los estudiantes universitarios. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, Sociotam, XXIV (2), 29-52.

Carlino, P. (2003). La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil. II Congreso Internacional Cátedra Unesco Lectura y Escritura. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Graó.

Cassany, D. (2021). El arte de dar clase. Anagrama.

Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (2003). Enseñar lengua. Graó.

Castro Rodríguez, Y., Sihuay-Torres, K., & Perez-Jiménez, V. (2018). Producción científica y percepción de la investigación por estudiantes de odontología. Educación Médica, 19(1), 19-22. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.001

Figueredo, L. (2020). Percepciones de estudiantes de pregrado sobre sus habilidades para la elaboración del proyecto de investigación a distancia. Revista Ciencias de la Educación, 30(Edición Especial) 965-990. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/56e/art04.pdf

Gaeta-González, M. L., Reyes-Vergara, M. de L., González-Rabino, M. L., García-Béjar, L., Espinosa-Jiménez, M., Gutiérrez-Niebla, M. I., & Benítez-Ríos, Y. T. (2020). Perspectiva de futuro, patrones de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios mexicanos. Estudios sobre Educación, 39, 9-31. https://doi.org/10.15581/004.39.9-31

Grupo Didactex. (2015). Nuevo marco para la producción de textos académicos. Didáctica. Lengua y Literatura, 27, 219-254. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2015.v27.50871

Mostacero, R. (2022). La reseña académica: caracterización teórica y tipológica. Lenguaje, 50(1), 205–224. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v50i1.11104

Rädiker, S., & Kuckartz, U. (2020). Trabajar con información bibliográfica y crear revisiones de la literatura. En Análisis de datos cualitativos con MAXQDA: Texto, audio, video (pp. 203-216). MAXQDA Press. https://doi.org/10.36192/978-3-948768003_14

Rendón-Rojas, M. A., & García-Cervantes, A. (2012). El sujeto informacional en el contexto contemporáneo. Un análisis desde la epistemología de la Identidad Comunitaria-Informacional. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 17(33), 30-45.

Rodríguez Hernández, B., & García Valero, L. B. (2015). Escritura de textos académicos: Dificultades experimentadas por escritores noveles y sugerencias de apoyo. CPU-e Revista de investigación educativa, 0(20), 241-261.

Roldán, L. Á., & Zabaleta, V. (2017). Desempeño y autopercepción en comprensión lectora en estudiantes universitarios. Cuadernos de Investigación Educativa, 8(1), 77-96. https://doi.org/10.18861/cied.2017.8.1.2640

Rose, D., & Martin, J. R. (2012). Leer para aprender. Lectura y escritura en áreas del currículo. Pirámide.

Strauss, A. L., Corbin, J., & Zimmerman, E. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquía.

Valdés-León, G.S., & Barrera, L.G. (2020). La reseña como puerta de entrada a los géneros académicos: un estudio de caso. Form. Univ, 13(4), 119-128. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000400119

Villalón, R., & Mateos, M. (2009). Concepciones sobre la escritura académica: Cómo conciben los estudiantes la escritura académica. Infancia y aprendizaje, 32(2), 219-232. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.855