The work consists of an experience of good teaching practices of the subject Handball, which is studied in the Career of Physical Education of the Higher Institute of Teacher Training Salomé Ureña, in it 70 students took part from the April- July semester of the year 2021. The subjects Each year they require a development plan, to advance in the training of a professional of excellence, in this sense a work was deployed, based on transversal programs, to develop the professional competencies of the students, as a result of its results emanates as a problem teacher the need to adapt the evaluation, given the changes that these programs originate in the development of the teaching-educational process of the Handball subject. The fundamental objective was aimed at perfecting the evaluation of the teaching-educational process, so that the students assumed a leading role, combining many ways of checking their knowledge.
Almaguer, R., & Hirujo, C. (2020). Programas transversales en el Balonmano I y II: Una experiencia en el desarrollo de las competencias del currículo escolar dominicano. Revista Científica Olimpia, 17, 206-219.
Álvarez, C. (1992). La escuela en la vida. Félix Varela.
Beraza, M. (2012). El estudio de las buenas prácticas docentes en la enseñanza universitaria. REDU. Revista de docencia universitaria, 10(1), 17-42.
Blázquez, D. (1997). Evaluar en Educación Física. Publicaciones INDE.
Cárdenas- Cabello, F., & Luna- Nemecio, J. M. (2020). Evaluación en línea ante la pandemia por Covid-19: retos y oportunidades para las universidades mexicanas. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 394-403. https://r.issu.edu.do/mg
Castañeda, L., & Adell, J. (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
Chaverra- Fernández, B. E. (2021). Pensamiento y acción evaluativa del profesorado de educación física de educación secundaria y media: estudio de casos en Medellín. Apunts Educación Física y Deportes, 37(143), 103-103.
Dieste, S. A., Martín, M. R. R., & Izco, M. C. (2017). Exploración de sistemas de evaluación formativa entre estudiantes universitarios en la provincia de Huesca. Apunts Educación Física y Deportes, 33(127), 52-58.
Fuentes, H. (1999). Didáctica de la Educación Superior. Edit. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Fuentes, J. (2004). La didáctica del proceso docente para el desarrollo de la práctica laboral en las empresas. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(2).
González, M. (2006). Integración en el proceso docente– educativo. Electrónica.
Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers. Maximizing impact on learning. Routledge.
Jacomino, A. M., & Olivera, I. A. (2011). El profesor tutor como agente educativo y su rol en la evaluación formativa del aprendizaje: Premisas para el cambio educativo. Revista Iberoamericana de Educación, (57/1).
Maríñez, S., Farías, Y., & Peralta, C. (2021). Análisis Praxiológico del Handball: Una experiencia en la formación docente en tiempos de la COVID-19. 1er Congreso Científico Estudiantil de Investigación Educativa. https://www.youtube.com/watch?v=Fcir4q_OkUc
Ordóñez, R., Rodríguez, M., & Rodríguez, J. (2017). Grupos interactivos como estrategia para la mejora educativa: estudio de casos en una comunidad de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 71-91. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.247061
Quesada- Serra, V., Rodríguez- Gómez, G., & Ibarra Sáiz, M. S. (2017). Planificación e innovación de la evaluación en educación superior: la perspectiva del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 53-70. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.239261
Roegiers, X. (2016) Marco conceptual para la evaluación de competencias. Oficina Internacional de Educación de la Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245195_spa
Sulmont, L. (2021). Evaluación educativa: Diseño de una estrategia. Unir.
Zatsiorski, V. M. (1989). Metrología Deportiva. Planeta.