The present qualitative research focuses on a documentary analysis, which aims to generate a systematization that allows the teacher to select the didactic strategies under the most recurrent competencies approach, in that sense, a small sample of three articles proposed by different authors was taken.
These authors carry out a characterization of each didactic strategy, from the analysis of the three documents, it was possible to arrive at two conclusions, the first is that there is a wide variety of strategies, and few coincidences in them between the selected authors, the second conclusion, refers to the strategies that are repeated in the list of articles, they are; essay; Research on specific topics and problems; Debate or Discussion, Project-Based Learning or Project Method.
Alonso, J. (1997). Motivar para el aprendizaje: teoría y aprendizaje. EDEBÉ. España.
Breach, M. Ibarra, I. Uribe, R. Zesati, G. (2012). Desarrollar y evaluar competencias docentes. Estrategias para una práctica reflexiva. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1).
Clayton, P. Gorman, G. (2005). Qualitative Research for the Information Professional A Practical Hand Book. 2nd Edition. Facet Publishing. London. England
Díaz, F. Hernández, G. (1998). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill. México
Estrada, A. (2016). Estrategias didácticas bajo el enfoque por competencias: aplicación del uso de herramientas de forma interactiva. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo.
González, R., González, V. (2007). Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades. Revista Iberoamericana de Educación.
Reyes, H. (2020). Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias en las universidades. Universidad de la Integración de las Américas. Paraguay.
Rodríguez, L. (2007). Compendio de estrategias bajo el enfoque por competencias. Instituto tecnológico de sonora. Obregón, México.
Prior, L. (2008). Reposing documents in social research. Sociology.
Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Editorial Síntesis.Madrid, España
Zarzar, C. (2015). Planeación didáctica por competencias. Grupo Editorial Patria.