The purpose of this work was to investigate the conceptions of biology teachers in training and in practicing about the concept and purpose of learning evaluation, contrasting the perceptions of both groups. Considering that the evaluation of learning is one of the most important processes in education; because the results of this are the starting point for decision making within the classroom, in the center and the Educational System in general. It was descriptive research, with a qualitative approach, with the participation of 60 Biology teachers from the province of San Pedro de Macorís (30 in training and 30 in practicing), the information collection technique was the interview and the instrument used was a questionnaire of open questions; the results were emptied into analysis matrices to facilitate their interpretation. From the answers collected, categories were built according to the answers given by the participants. It was concluded that teachers have a simplistic conception of evaluation, A minority of the surveyed related the purpose of the evaluation to learning, while the majority associated it with qualifying, measuring and certifying; It is recommended to carry out refresher courses to improve teachers' conceptions in this regard, and from there the evaluation process itself in the classroom.
Arteaga, Y., & Tapia, F. (2009). Conocimientos y creencias de docentes de ciencias naturales. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Barcelona, España. pp. 3010-3013 http://ensciencias.uab.es/congreso09/numeroextra/art-3010-3013.pdf
De la Herrán Gascón, A., & Paredes Labra, J. (2008). Didáctica General. La práctica de la enseñanza en Educación Infantil Primaria y Secundaria. Editorial McGRAW-HILL/Interamericana de España.S.A.U.
Llorent García, V. J., & Álamo, M. (2019). La evaluación discente. En: Planificación e innovación en Educación Primaria; Coord: Llorent García, V. J. Ediciones Pirámide. 168p.
Mellado Hernández, M., & Chaucono Catrinao, J. (2017). Creencias pedagógicas del profesorado de una Escuela Rural en el contexto Mapuche. Revista actualidades investigativas en educación, 15 (3), 1-19. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20924
Ministerio de Educación. (2013). Evaluación para el aprendizaje en Ciencias Naturales. Santiago de Chile, Chile. 102 p.
Mora Vargas, A. I. (2004). La evaluación educativa, conceptos, períodos y modelos. Revista electrónica: Actualidades investigativas en Educación, 4 (2), 1-28. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44740211
Murillo, F. J., & Hidalgo, N. (2017). Las Concepciones sobre el Proceso de Evaluación del Aprendizaje de los Estudiantes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 107-128. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55149730007
Padilla, T., & Gil, J. (2008). La evaluación orientada al aprendizaje en la Educación. Revista Española de Pedagogía, año LXVI, Nº 241, septiembre-diciembre 2008, 467-486.
Paternina Jiménez, A., & Quessep Tapias, D. C. (2017). Creencias y concepciones: una mirada a la evaluación matemática en la Educación Superior. Boletín Virtual, 6 (4), 154-159.
Prieto P. M. (2008). Creencias de los profesores sobre evaluación y efectos incidentales. Revista de pedagogía. 29 (84), 123-144. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65908405
Sanmartí, N. (2007). Ideas clave. Evaluar para aprender. Editorial Graó.
Tapia, F., & Arteaga, Y. (2012). Selección y manejo de ilustraciones para la enseñanza de la célula: Propuesta Didáctica. Enseñanza de las Ciencias, 30 (3), 281-294.
Vergara Reyes, C. (2011). Concepciones de evaluación del aprendizaje de docentes destacados de Educación Básica. Revista electrónica: Actualidades investigativas en Educación, 11 (1), 1-30.