The present work intends to expose the implications that affect the teaching-learning processes of the child in mourning, home and school are the spaces where he manifests his pain through the body under behaviors and behaviors that he cannot understand and that of course call the attention of the responsible adult. Teachers usually confuse these manifestations with behavioral, adaptive or violent problems and label students when they become part of the red numbers of statistics as students in school lag or with difficulties to live and relate.
From this assumption, grief represents for the child a Barrier to Learning and Participation that puts him at a disadvantage compared to the rest of his peers.
A study is carried out with mourners through action research to address child grief from school contexts. It concludes that school after home is a propitious space to find resilience in favor of the well-being of the child with the support of psychoeducational strategies that allow socio-emotional work that contributes to offer an education of equity, inclusion and excellence.
Belmonte, N. M. (2002). Recursos e instrumentos psico-pedagógicos. Enseñar a Investigar. Orientaciones prácticas. Bilbao: Mensajero, S.A.U.
Castro, S. E., Chico, P. d., & Portugal, R. A. (Diciembre de 2005). Neurotransmisores del sistema límbico. I. Amígdala. Primera parte. Salud Mental, 28(6), 27-32. https://www.medigraphic.com/pdfs/salmen/sam-2005/sam056d.pdf
ChildFund, M. (2021). Colección de Apapchos. Obtenido de Fondo para Niños de México AC: https://childfundmexico.org.mx/coleccion-de-apachos/
DOF. (2019). LEY GENERAL DE EDUCACIÓN. México: CÁMARA DE DIPUTADOS DEL H. CONGRESO DE LA UNIÓN. http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE_300919.pdf
Falagán, D. N. (2014). El duelo: diagnóstico y abordaje del duelo normal y complicado. Santander, España: iUniversidad de Cantabra. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/8298/DIEGO%2520FALAGAN%252C%2520NURIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gabaldón, F. S. (agosto-septiembre de 2006). El duelo en el niño. Formación Medica Continuada en Atención Primaria, 13(7), 344-348.
Lucas, F. Y., & Rodríguez, G. M. (Junio de 2020). El cerebro como componente del aprendizaje. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.hacienda.go.cr/Sidovih/uploads//Archivos/Articulo/cerebro-componente-aprendizaje-En-Revista%20Atlante-Cuadernos%20de%20Educaci%C3%B3n%20y%20Desarrollo,%20junio%202020-EUMED.pdf
O'Connor, N. (2019). Dejalos Ir Con Amor. La Aceptacion Del Duelo (3a. ed.). trillas.
Rotger, M. (2017). Neurociencias y neuroaprendizajes: las emociones y el aprendizaje: nivelar estados emocionales y crear un aula con cerebro (1a. ed.). Córdoba, Argentina: Editorial Brujas. Recuperado el Octubre de 2020, de https://elibro.net/es/ereader/uaa/78246?page=4
Sanchez, N. J., & Román, F. (05 de febrero de 2020). Amigdala, corteza prefrontal y especializacion hemisferica en la experiencia y expresion emocional. anales de psicología, 20(2), 223-240. https://www.um.es/analesps/v20/v20_2/05-20_2.pdf
SEP. (2018). Estrategia de equidad e inclusión en la educación básica. México. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/descargables/biblioteca/basica-equidad/1LpM_Equidad-e-Inclusion_digital.pdf
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia. https://drive.google.com/file/d/1qQ47ihlMFeYbvK7XrrmPPSzm01zUdANz/view