Until the 90's, Physical Education had a bias towards teaching that framed it exclusively in the educational and pedagogical field. In such a way that it was considered exclusively as one of the training areas within the curriculum in the different grades of schooling. The need to achieve environments and conditions that generate well-being and a better quality of life in people, in response to the significant increase in chronic non-communicable diseases, caused in a high percentage by sedentary lifestyles, led to a redefinition of the concept and scope of physical education, allowing it to transcend to different areas, to be considered as the area responsible for promoting a healthy life through movement. Physical Education has five areas of performance such as education, sports training, sports administration, prophylactic and therapeutic and recreation, free time and leisure.
Acosta, R. (2005). Gestión y administración de organizaciones deportivas. 1era Edición. Editorial Paidotribo. https://www.academia.edu/11757624/Gestion_y_Administracion_de_Organizaciones_Deportivas_1ed_Acosta
Batero, U., Certuche, G., Bados, R. & Pinillos, J. (2012). Cultura Física y necesidades de formación. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital. Buenos Aires. 16 (165). 1-9. http://www.efdeportes.com/efd165/cultura-fisica-y-necesidades-de-formacion.htm
Cagigal, J. (1996). Obras Selectas. (Volumen I). Editorial Comité Olímpico Español - COE.
Calero, S. & González, S. (2015). Preparación física y deportiva. Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
Capote, G., Rodríguez, A., Analuiza, E., Cáceres, C. & Rendón, P. (2017). El deporte, el entrenamiento deportivo y los entrenadores. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital. 22 (234), 1-9.
Delgado, M. (1992). Influencia de un entrenamiento docente durante las prácticas docentes sobre algunas de las competencias del profesor de Educación Física [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/14268
Gerlero, J. (2004). ¿Ocio, tiempo libre o recreación? 1era. Edición. Universidad Nacional del Comahue.
González, M. (2018). Evaluación en la gestión de una entidad deportiva. Expomotricidad. https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/335208
Horne, J. (2013). Transnational sport: Gender, media, and global Korea. Sport in Society 16 (9), 1218-1220. https://doi.org/10.1080/17430437.2013.820572
Illanes, L. (2008) Valoración de la percepción y actuación de los alumnos de último año de pregrado de pedagogía en educación física para educación básica con relación a su práctica profesional [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada.
Instituto Nacional de Educación Física - INEFI (2022). Educación Física. INEFI. República Dominicana. https://inefi.gob.do/educacion-fisica
Jarvie, G. (2013). Sport, culture and society: an introduction. 3era edición. Routledge.
Lombardo, M. (2012). On the evolution of sport. Evolutionary Psychology, 10 (1). 1-28. https://doi.org/10.1177/147470491201000101
López, F. & Arenas, G. (2014). La poca formación en administración y gestión deportiva de los dirigentes: ¿Una lesión grave para el deporte, la recreación y la actividad física? EFDeportes. 19 (192).
Mosquera, M. (2011). Plan de actividades físicas, profilácticas y diferenciadas para la prevención de hipertensión arterial en adolescentes. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital. 16 (163), 1-6. http://www.efdeportes.com/efd163/prevencion-de-hipertension-arterial-en-adolescentes.htm
Muñoz, F. & Martínez, A. (2022) Actividad física adaptada en el proceso de rehabilitación de personas con discapacidad: una propuesta desde la perspectiva social. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud 20, (1), 1-12. https://doi.org/doi.org/10.15517/pensarmov.v20i1.47007
Organización de las Naciones Unidas para la Ciencia y la Cultura - UNESCO (2015). Educación Física de Calidad (EFC). Guía para los responsables políticos (1era ed.). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231340
Salgado-Ortiz, P., Cortés-Gutiérrez, A. & Gresely-Santi, F. (2021). Conocimiento sobre administración deportiva en el profesional educador físico. Arrancada. 21 (40), 5-18.
Sebastiani, E. (2007). Les competencias professionals del profesor d´Educació Fisica de Secundaria a catalunya. Una proposta de categories per a la seva análisis [Tesis Doctoral, Universitat Ramon Llull].
Segura, J., Martínez-Ferrer, J-O. & Barnet, S. (2013). Creencias sobre la inclusión social y el deporte adaptado de deportistas, técnicos y gestores de federaciones deportivas de deportes para personas con discapacidad. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte. 8 (1), 120-144. http://hdl.handle.net/10553/10903
Soriano, A. & Delgado, M. (2011). Buenas Prácticas Profesionales en la Enseñanza de la Educación Física. Formación Inicial y Actualización. Un Estudio Exploratorio. Journal of Movement & Health. 12 (1), 8-15. https://doi.org/10.5027/jmh-Vol12-Issue1(2011)art29
Tabares, J. (2012). El conocimiento del ocio en las sociedades de la periferia. Un análisis de los enfoques en la producción científica en Colombia. Revista Educación Física y Deporte 31 (2), 1021-1028.