The educational investigative studies from twenty years ago still shows that there are gaps among Latin American, Asian, and European students. The Programme for International Student Assessment (PISA) test results state that the Latin American countries evaluated have obtained a lower score than the average countries belonging to the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Currently, the methods for teaching Mathematics are obsolete and there are no structural reforms in the curriculums. Therefore, it is necessary to implement a methodological process in the classroom to innovative for teaching-learning mathematics supported by a didactic transposition, reading comprehension of the mathematical language, problem-solving, and playfulness. The research paradigm is the interpretive, the exploratory-descriptive level with a non-experimental design. The research population corresponds to students from 6th to 9th grade and from 10th to 12th grade and the instrument for information collection is the binnacle. The study results, which are still in progress or process, demonstrate that the abstract contents of mathematics are more easily understood by students when demystifying teaching, reading language comprehension in mathematics is implemented, games are applied in the learning process, and articulates the processes of daily life.
Cajiao, F. (2019). La educación de hoy parece la de hace 25 años: Entrevista realizada por la Universidad de Cundinamarca a Francisco Cajiao. https://www.ucundinamarca.edu.co/index.php/noticias-ucundinamarca/84-institucional/1159-la-educacion-de-hoy-parece-la-de-hace-25-anos-francisco-cajiao
Chevallard, Y. (1985). La transposición didáctica del saber sabio al saber enseñado. AIQUE Grupo Editor. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11DID_Chevallard_Unidad_3.pdf
Filio, E. (2005). El lenguaje y el aprendizaje de las matemáticas. Estudio desde la teoría de Chomsky [Tesis doctoral]. Instituto Politécnico nacional, Centro de investigación en ciencia aplicada y tecnología avanzada.
Gutiérrez, J. (2015). Problemas educativos y su impacto en el medio. Universidad Tecnológica de Tecámac. https://www.universidadabierta.edu.mx/ActaEducativa/articulos/016.pdf
Jiménez, C. (2013). La lúdica y los nativos digitales. Lúdica Pedagógica, 2(18), 49-57. https://doi.org/10.17227/01214128.18ludica49.57
Pareja, H. (2015). Sintaxis y semántica del lenguaje numérico desde la escuela elemental. Universidad del Quindío.http://www.matematicasyfilosofiaenelaula.info/articulos/Sintaxis_Semantica_del_Lenguaje_Numerico_en_la_Escuela_Elemental.pdf
Patiño, M., & Sáenz, E. (2017). La resolución de problemas desde el modelo de George Pólya, como estrategia para desarrollar el pensamiento geométrico en los estudiantes de grado 5° de la Institución Educativa Villa Cielo de Montería [Tesis de maestría]. Universidad de Córdoba, Montería.
PISA. (2018). Colombia - Country Note - PISA 2018 Results. OECD 2019 Volumes I-III. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf
Quesada, D. (1991). ¿Es la matemática un lenguaje?. Revista de Filosofía, 3° Época, IV (5), 31-43. https://core.ac.uk/reader/38842730