Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Tecnología educativa

Vol. 13 (2022): XIII Congreso Internacional Ideice

Learning Based on Interactive Didactic Games as a Strategy for Teaching Mathematics in 5th Grade at the Cacique Don Francisco Bonao Polytechni

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol13.2022.pp27-32
Submitted
May 23, 2024
Published
2023-12-01

Abstract

The science of mathematics has constantly been a challenge for Dominican education, due to the fact that students come with fear since elementary school, in addition to the fact that they do not show interest in it and because of the teacher's teaching of the subject, which is quite traditional, therefore, it does not involve technology and creativity. The objective is to show the results of the application of learning based on interactive didactic games as a strategy to teach mathematics in 5th grade at the Cacique Don Francisco Bonao Polytechnic. The methodology applied is that of action research, with a qualitative approach and under the Kemmis model. The population consisted of 13 students between 16 and 17 years of age. The data were collected through reflective diaries, photos, videos, field notes, among others, evidenced that the students showed: little interest in the subject, little participation, deficiency of basic and previous contents. The results indicated that interactive didactic games suitable for teaching were applied, making use of ICTs and material resources in 100%. The participation of students in the teaching-learning process was 100%. The positive impact of the use of interactive didactic games for teaching mathematics was 100%. We conclude that after a good implementation of learning based on interactive didactic games for the teaching of mathematics, it proved to be effective and satisfactory.

References

Aristizábal, J., Colorado, H., & Gutiérrez, H. (2016). El juego como una estrategia para desarrollar el pensamiento numérico en los cuatros operaciones básicas. Sophia, 12 (1), 117-125. https://fdocuments.ec/document/juego-como-una-estrategia-didctica-para-desarrollar-el-2016-04-07-sisti-en.html?page=3

Bravo Lanzaque, Silvia de la Caridad, Pérez Clemente, Yamilet, González Barreto, Marilyn, Campos Maura, Eraida, & Díaz Díaz, Oliday. (2021). Los juegos didácticos en la clase de consolidación de Matemática en la secundaria básica cubana. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2), 00017. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2527

Camarillo, C., & Minor J. (2017). La investigación-acción como una propuesta metodológica desde lo curricular para realizar indagaciones de la propia práctica docente. Debates en Evaluación y Curriculum, Congreso Internacional de Educación. https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/E025.pdf

García, P. (2013). Juegos educativos para el aprendizaje de la matemática. Universidad Rafael Landívar, Guatemala. https://docplayer.es/16685169-Juegos-educativos-para-el-aprendizaje-de-la-matematica-tesis.html

Gastelu, L., & Padilla, D. (2017). Influencia de los juegos didácticos en el aprendizaje del área de matemática en los alumnos de la Institución Educativa, Huaycán. Universidad Nacional de Educación, Perú. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14039/2786/tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. Primera edición. McGraw Hill Education. México D.F.

Marcalla, G. & Pilatasig, M. (2015). Incidencia de los recursos didácticos interactivos dentro del proceso de enseñanza aprendizaje en el área de matemática en la escuela Luis Felipe Borja, de la Parroquia Toacaso, Cantón Latacunga en el año electivo 2014-2015. Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/2462

Martín, E. (2015). El conocimiento del profesor de Matemáticas en la práctica: enseñanza de la proporcionalidad. Universitat Autónoma de Barcelona, España. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/290741/etm1de1.pdf?sequence=1

Montero, B. (2017). Aplicación de juegos didácticos como metodología de enseñanza: Una Revisión de la Literatura. Revista Pensamiento Matemático, 7(1), 75-92. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6000065.pdf

Romero, M. (2019). Guía Didáctica de Juegos Interactivos para Desarrollar el Cálculo Mental en Educación Básica Media. Universidad Tecnológica Israel, Ecuador. https://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/1990/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-378.242-2019-011.pdf