The supervision and control of the provision of educational services is the most important task that the regional has. To accomplish this task, it is essential to have effective strategic planning that guides the actions and resources of the institution. However, the learning results are not as desired, so the regional's work faces a series of challenges. In this sense, it is important to determine the influence of strategic planning on the supervision and control processes of the Regional. This research is important because it could help improve educational quality, since, by evaluating the influence of strategic planning on supervision and control processes, learning efforts can be redirected. Regarding the methodology, this research has a quantitative approach through a correlational and non-experimental design, with the participation of 180 technicians, the survey as a technique and the questionnaire as an instrument.
It is concluded that the level of influence of strategic planning on the supervision and control processes is very high. Strategic planning positively impacts crucial areas of supervision and control, evidenced by significant improvements in objectives, process efficiency, cost reduction and quality improvement. Although obstacles such as resource allocation and prioritization of strategic objectives are identified, the high perception of alignment and favorable acceptance of strategic planning suggest opportunities to manage changes in a more focused way.
Bojórquez Zapata, M., & Pérez Brito, A. (2013). Planeación estratégica. Un pilar en la gestión empresarial. Revista el Buzón de Pacioli, XII(81), 4-19. http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/910
Freire-Andrade, V., Rocha-Hoyos, J.C., Esquetini-Cáceres, C., & Llanes-Cedeño, E. A. (2019). Análisis de la planificación estratégica para la gestión de las universidades particulares. Una alternativa exitosa. Revista Espacio, 40(2), 25. https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/a19v40n02p25.pdf
Gallardo Echenique, E.E. (2017). Metodología de investigación: manuales autoformativos interactivo (1.a Ed.). Universidad Continental. https://hdl.handle.net/20.500.12394/4278
González Millán, J. J., & Rodríguez Díaz, M. T. (2019). Manual práctico de planeación estratégica. Ediciones Díaz de Santos. https://www.editdiazdesantos.com/wwwdat/pdf/9788490522424.pdf
Hernández Castro, G., & Fernández Jinesta, J. (2018). La planificación estratégica e indicadores de calidad educativa. Revista Nacional De Administración, 9(1), 69–86. https://doi.org/10.22458/rna.v9i1.2103
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la Investigación (5.a Ed.). McGraw-Hill.
Manzano, J. M., Mominó de la Iglesia, J. M., & Carrere Balcells, J. (2013). La planificación estratégica, un indicador sobre el liderazgo pedagógico. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(2), 292-315. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201028055013
Ministerio de Economía, Planificación y Desarrollo. (2011). ¿Qué es la Planificación Estratégica y cómo se utiliza en el sector público?. https://r.issu.edu.do/KT
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2014). Estándares de desempeño institucional.
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2014). Manual de operativo de Centros Educativo.
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2015). Sistema Nacional de Supervisión Educativa (SNSE). https://r.issu.edu.do/xp
Reyna Tejada, R. (2004). Informe No.3: Evaluación y acreditación de la educación superior en la República Dominicana. Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe y Secretaría de Estado de Educación Superior, Ciencia y Tecnología. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000149559.locale=es
Romero Robles, P. (2016). La planificación estratégica y su influencia en la calidad de gestión educativa de la Universidad Técnica de Babahoyo. Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, 1(2), 20-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6118751
Rosell Puig, W., & Más García, M. (2003). El enfoque sistémico en el contenido de la enseñanza. Educación Médica Superior, 17(2). https://r.issu.edu.do/8Q