Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Study of didactic strategies employed by sixth grade elementary school teachers in districts 02-05 and 02-06 to promote listening comprehension and fluency in oral expression in English

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp440-453
Submitted
December 26, 2023
Published
2024-08-29

Abstract

The interaction and mastery of English by elementary level students represent a crucial and necessary challenge. In this context, the main purpose of this study is to examine the tactics used by elementary sixth grade teachers in districts 02-05 and 02-06 to promote listening comprehension and oral fluency in English. The research was developed under a qualitative approach with a descriptive scope. The study sample consisted of six sixth grade elementary school English teachers, randomly selected from schools in region 02, belonging to educational districts 02-05 and 02-06. For data collection, a questionnaire was applied to the teachers with the objective of identifying the pedagogical techniques they use to improve listening comprehension and fluency in oral expression. The findings of this research provide valuable information that has made it possible to identify both strengths and weaknesses in the teaching of English at the primary level, which facilitates the proposal of improvements in the didactic strategies used by teachers, to support the development of students' linguistic competencies and raise the quality of education in this field.

References

Abreus González, P. A., Martínez Molina, P. D., & Castiñeira Enríquez, P. A. (2020). El desarrollo de la comprensión auditiva en inglés mediante la audición extensiva. Revista Qualitas, 19(19), 077-094. https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/view/35

Alcántara, J. (2019). Estrategias de enseñanza de la lengua inglesa en estudiantes de sexto grado de primaria en la región noroeste de la República Dominicana [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Santo Domingo].

Arévalo, M. (2017). Estrategias de enseñanza utilizadas en la enseñanza del inglés como segunda lengua en el nivel primario: estudio de caso en una escuela de Santo Domingo [Tesis de maestría, Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña].

Astudillo, C., & David, M. (2013). Análisis del impacto de programa Speech Solutions en el desarrollo de la expresión oral del idioma inglés en los estudiantes del octavo año de Educación Básica del Centro Educativo Charles Sanders Pierce en el año lectivo 2012.

Balcázar, A., & Mejer, L. (2019). Estrategias de enseñanza para la destreza de comprensión auditiva en el idioma inglés para intérpretes en formación en una universidad peruana [Tesis de pregrado, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas].

Bastidas Arteaga, J. A., & Muñoz Ibarra, G. (2020). Factores que influyen en el aprendizaje del inglés de los bachilleres de Pasto, Colombia. Folios, (51), 163–181. https://doi.org/10.17227/folios.51-8676

Beltré-García, A. R., & Bello-Adames, V. M. (2022). Evaluación de las competencias gramaticales en estudiantes de inglés de 6to de primaria.

Briceño Núñez, C. E. (2022). La gamificación educativa como estrategia para la enseñanza de lenguas extranjeras. Academo (Asunción), 9(1), 11–22.

Camelo Cruz, J. A. (2017). Learning English with a didactic strategy in elementary school at Gimnasio Nuevos Andes School in Bogotá, Colombia [Monografía]. Repositorio Universidad Nacional Abierta a Distancia. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/13930

Castillo, F., Benedith, L., & Álvarez, K. (2015). The methodological strategies in the learning-process of the English language during the second semester of 2014 [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. https://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUNANM1077

Cerrón Rojas, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 1-8. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/59/59717003/59717003.pdf

Falcón, J. (2020, 12 de marzo). Qué son las estrategias didácticas y como usarlas. El Bosque de las Fantasías. https://blog.bosquedefantasias.com/noticias/que-son-estrategias-didacticascomo-usarlas

Getie, A. S. (2020). Factors affecting the attitudes of students towards learning English as a foreign language. Cogent Education, 7(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1738184

Gilakjani, A. P., & Sabouri, N. B. (2016). Learners' Listening Comprehension Difficulties in English Language Learning: A Literature Review. English Language Teaching, 9(6), 123-133. https://doi.org/10.5539/elt.v9n6p123

Gonzales Barbarán, F. M., Gonzales Sánchez, A. del C., Trujillo Mariño, N. R., & Fernández Díaz, C. M. (2020). Factores influyentes en el aprendizaje del inglés en instituciones públicas. Revista Multi-Ensayos, 37–44. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v0i0.9335

Hago Eisa, S. A. (2020). The pros and cons of the grammar translation method on the performance of Saudi EFL learners. Arab Journal for Scientific Publishing (AJSP), 381-392. https://ajsp.net/research/The%20Pros%20and%20Cons.pdf

Hashim, H., Rafiqah M. Rafiq, K., & Md Yunus, M. (2019). Improving ESL Learners’ Grammar with Gamified-Learning. Arab World English Journal (AWEJ), (5), 41-50. https://doi.org/10.2139/ssrn.3431736

Hernández, F. (2019). Beneficios de Estrategias Didácticas [Mapa mental]. Mindomo. https://www.mindomo.com/es/mindmap/beneficios-de-estrategias-didacticas7f11d09e330b4dbeb0efea9d5703ba1d

Jiménez González, A., & Robles Zepeda, J. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Educateconciencia, 9(10). http://dspace.uan.mx:8080/jspui/handle/123456789/1439

Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Pergamon Press.

Lazcano Sánchez, N. A. (2020). System of communicative activities to develop English listening comprehension in level A1 students [Trabajo de Diploma, Universidad de Matanzas]. https://rein.umcc.cu/handle/123456789/1402

López Díaz, A. (2020). Una mirada al diseño instruccional y al desarrollo profesional de docentes de inglés como lengua extranjera. Ciencia y Educación, 4(2), 53–66. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i2.pp53-66

Maldonado Catano de Duval, F. (2017). Prácticas docentes en el proceso de enseñanza y aprendizaje y la evaluación del idioma inglés en el segundo ciclo de educación de la República Dominicana [Tesis de Doctorado, Universidad de Alcalá]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=158733

Manrique Azucena, S. Z. (2019). Estrategias de comprensión oral y desarrollo de la habilidad auditiva en el idioma inglés en el cuarto grado de primaria en el “IEP Avantgard–Santa María” [Tesis de Maestría, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. Repositorio de la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. https://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/20.500.14067/3538

Martínez-Gómez, A. (2020). Transición a actividades comunicativas en la enseñanza de inglés como Lengua Extranjera en la República Dominicana. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 159–171. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp159-171

Mendoza Hidalgo, M. L., Valladares, J., Flores Coronado, M. L., Rodríguez Ruiz, J. R., & Salamanca Chura, E. C. (2022). Enfoque comunicativo y la evaluación formativa en la asignatura de inglés y de los estudiantes universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 14(S2), 144-152. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2773/2727

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022a). Adecuación Curricular Nivel Primario. Educando. https://www.educando.edu.do/portal/adecuacion-curricular-nivel-primario/

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022b, marzo 16). Minerd inicia programa de “Inglés para Vivir Mejor”. Gobierno de le República Dominicana - Educación. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/comunicaciones/noticias/minerd-inicia-programa-de-ingles-para-vivir-mejor

Navarro, D., & Piñeiro, M. (2012). Didactic Strategies for Teaching English as a Foreign Language in Seventh and Eighth Grades in Secondary Schools in Costa Rica. Revista Káñina, 36(2), 233-251. https://www.redalyc.org/pdf/442/44249253001.pdf

Ramos-Galarza, C.A. (2020). Los Alcances de una investigación. CienciAméRica, 9(3), 1-6. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Rodríguez López, B. (2004). Técnicas metodológicas empleadas en la enseñanza del inglés en Educación Infantil: estudio de caso. Didáctica (Lengua y Literatura), 16, 145-161. https://core.ac.uk/download/pdf/38833617.pdf

Ruay Garcés, R. O., & Campos Palacios, E.W. (2020). Estrategias de evaluación de profesores de inglés en centros escolares. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 11(20). https://doi.org/10.32870/dse.v0i20.586

Saborío-Taylor, S. (2019). Propuesta curricular desde un enfoque bimodal y un multimedia informativo para el curso Recursos Didácticos para la Enseñanza del Inglés. Revista Electrónica Educare, 23(3), 221-239. https://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.11

Sánchez Calderón, S. (2014). Los efectos de las estrategias de retroalimentación oral en la adquisición de segundas lenguas. Colindancias, (5), 283-311. https://colindancias.uvt.ro/index.php/dj/article/view/193

Soledispa-Morán, T. L., & Saona-Villamar, J. K. (2023). Estrategias de gestión educativa para estimular el aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de la institución “Gloria Gorelik”. Revista 593 Digital Publisher CEIT, 8(1), 52–69. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.1.1368

Swaran Singh, C. K., Gopal, R., Ong, E. T., Masa Singh, T. S., Mostafa, N. A., & Ambar Singh, R. K. (2020). ESL TEACHERS’ Strategies to Foster Higher-Order Thinking Skills to Teach Writing. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 17(2), 195–226. https://doi.org/10.32890/mjli2020.17.2.7

Tagle Ochoa, T., Díaz Larenas, C., Alarcón Hernández, P., Quintana Lara, M., Ramos Leiva, L., & Etchegaray, P. (2021). Evaluación en la enseñanza y el aprendizaje del inglés: prácticas de estudiantes y profesores noveles chilenos. Revista de la Educación Superior, 50(198), 132-154. https://doi.org/10.36857/resu.2021.198.1704

Tomalá de la A, L. E. (2021). Didactic strategies to improve speaking skills in students from 6 to 7 years old at Alausí Foundation. Alausí, province of Chimborazo, school year 2021–2022 [Bachelor's thesis, Peninsula of Santa Elena State University]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/6349

Zamora Moncerrate, R. S. (2022). Didactic strategies for the development of listening and speaking applied in the teaching of the english language in the seventh-grade students of the general basic education School Ernesto Bucheli [Bachelor Thesis, Universidad Técnica de Cotopaxi]. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/10486

Zhang, R., & Zou, D. (2022). A state-of-the-art review of the modes and effectiveness of multimedia input for second and foreign language learning. Computer Assisted Language Learning, 35(9), 2790–2816. https://doi.org/10.1080/09588221.2021.1896555