The ability to speak a foreign language in the Dominican Republic has become a trending topic in recent years, particularly concerning for English Teachers as a Foreign Language. They have committed themselves to mastering this language, which opens new horizons for many students. This competence contributes to securing international scholarships, engaging in cultural exchanges, and accessing a job market that offers decent and well-paying employment opportunities.
The grammatical competence is the focus of many national English teacher as a Foreign Language, making it relevant to investigate the mastery they possess in this area.
In this research, a descriptive methodology was utilized. The sample consists of eight full-time technical schools located in urban areas, encompassing a total of 16 English Teachers as a Foreign Language. A diagnostic assessment of grammatical competence, comprising ninety-nine questions, was administered, revealing that the teachers have a level of English situated at a high intermediate level. However, they faced significant difficulties in the gerund topic and the question related to the present perfect tense.
Aray-Arauz, J. D., Reyes-Vinces, J. G., Farfán-Corrales, U. G., & Bazurto-Alcívar, G. J. (2023). Educación bilingüe desde la infancia para el desarrollo de las competencias lingüísticas. Revista Cedotic, 8(1), 81-104. https://doi.org/10.15648/cedotic.1.2023.3708
Beltré, A., & Bello, V. (2023). Evaluación de las competencias gramaticales en estudiantes de inglés de 6to de primaria.
Criollo-Vargas, M. I., Torres-Criollo, L. M., Lizaldes-Espinosa, O. V., Ramírez-Coronel, A. A., Sarmiento-Pesántez, M. M., Cordero-Zumba, N. B., Faicán-Rocano6, P. F., & Cárdenas-Cordero, A. J. (2021). Competencias Lingüísticas de los Docentes de Inglés en relación a los estándares de desempeño profesional en un mundo globalizado. https://doi.org/10.5281/zenodo.4545798
Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. https://hdl.handle.net/20.500.12365/17787
De la Cruz-Fernández, G. M., Ribadeneira V., A. S., Ullauri M., M. I., & Mancero-Orozco, W. G. (2021). El nivel de dominio del inglés de los docentes de las Instituciones de Educación Superior ecuatorianas: estudio de requerimientos nacionales y del Marco Común Europeo. Revista Cognosis, 6(3), 15–26. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i3.2872
EF Education First. (2023). El ranking mundial más grande según su dominio del inglés. Signum International AG. https://www.ef.com.es/epi/
Jiménez-Fernández, R., Romero-Oliva, M. F., & Heredia-Ponce, H. (2019). Formación inicial del maestro y competencia gramatical para su práctica docente. Revista de Humanidades, 37 (2019), 151-178. https://rodin.uca.es/handle/10498/21666
Otazu-Montes, O. C. (2010). Importancia de la gramática inglesa para la comprensión lectora del idioma inglés en la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión- 2010 [Tesis de maestría, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. Repositorio UNJFSC. https://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/20.500.14067/188