Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Educational Quality and Teacher Identity in the Dominican Republic, a Century of Transformations

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp93-101
Submitted
December 19, 2023
Published
2024-08-08

Abstract

Educational quality and teacher identity are not transhistorical phenomena. Identity and educational quality, rather than universal, eternal or immutable concepts, phenomena or entities, are historical and sociological realities. For this reason, a relationship can be established between educational quality and teaching identity: each educational model corresponds to an educational quality and an expectation of the teaching work, as well as a self-perception of the professional practice. In this paper I am interested in analyzing the transformations of Dominican education throughout the twentieth century. And especially to provoke a reflection on how the changes produced a teaching identity and a perception of educational quality.

References

Carrasco Aguilar, C., Luzón Trujillo, A., & López Leiva, V. (2023). Contexto político y socio-histórico del profesorado en Chile: Análisis desde su identidad. Mañé, Ferrer & Swartz: Revista Internacional de Educación y Análisis Social Crítico, 1(1 (May 2023)), 35-51.

Colmenares, G. (2009). Las convenciones contra la cultura: Ensayos sobre la historiografía hispanoamericana del siglo XIX. Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.

Díaz Santana, M. (1996). Educación y modernización social en República Dominicana: Un análisis sociológico del Plan Decenal. Instituto Tecnológico de Santo Domingo. http://repositoriobiblioteca.intec.edu.do/handle/123456789/211

Fernandez, J. (1980). Sistema educativo dominicano: Diagnóstico y perspectivas. Instituto Tecnológico de Santo Domingo. http://repositoriobiblioteca.intec.edu.do/handle/123456789/273

Franco Pichardo, F. (2001). La ideología de la dictadura de Trujillo. Iberoamericana, 1(3 (2001)), 129-133. https://doi.org/10.18441/ibam.1.2001.3.129-133

Orozco-Gómez, W. (2022). Educación y pandemia COVID-19: Implicaciones para prácticas e identidades docentes en una Escuela Normal colombiana1. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 24(38), 127-154.

Palacios, M. (1995). Siete ensayos de historiografía: España, Argentina, México. Editorial Universidad Nacional.

Pérez, O. (2015). La ideología en la era de Trujillo. En R. Cassá (Ed.), Historia General del Pueblo Dominicano: Vol. CXX (pp. 691-725). Academia Dominicana de la Historia.