Educational quality and teacher identity are not transhistorical phenomena. Identity and educational quality, rather than universal, eternal or immutable concepts, phenomena or entities, are historical and sociological realities. For this reason, a relationship can be established between educational quality and teaching identity: each educational model corresponds to an educational quality and an expectation of the teaching work, as well as a self-perception of the professional practice. In this paper I am interested in analyzing the transformations of Dominican education throughout the twentieth century. And especially to provoke a reflection on how the changes produced a teaching identity and a perception of educational quality.
Carrasco Aguilar, C., Luzón Trujillo, A., & López Leiva, V. (2023). Contexto político y socio-histórico del profesorado en Chile: Análisis desde su identidad. Mañé, Ferrer & Swartz: Revista Internacional de Educación y Análisis Social Crítico, 1(1 (May 2023)), 35-51.
Colmenares, G. (2009). Las convenciones contra la cultura: Ensayos sobre la historiografía hispanoamericana del siglo XIX. Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.
Díaz Santana, M. (1996). Educación y modernización social en República Dominicana: Un análisis sociológico del Plan Decenal. Instituto Tecnológico de Santo Domingo. http://repositoriobiblioteca.intec.edu.do/handle/123456789/211
Fernandez, J. (1980). Sistema educativo dominicano: Diagnóstico y perspectivas. Instituto Tecnológico de Santo Domingo. http://repositoriobiblioteca.intec.edu.do/handle/123456789/273
Franco Pichardo, F. (2001). La ideología de la dictadura de Trujillo. Iberoamericana, 1(3 (2001)), 129-133. https://doi.org/10.18441/ibam.1.2001.3.129-133
Orozco-Gómez, W. (2022). Educación y pandemia COVID-19: Implicaciones para prácticas e identidades docentes en una Escuela Normal colombiana1. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 24(38), 127-154.
Palacios, M. (1995). Siete ensayos de historiografía: España, Argentina, México. Editorial Universidad Nacional.
Pérez, O. (2015). La ideología en la era de Trujillo. En R. Cassá (Ed.), Historia General del Pueblo Dominicano: Vol. CXX (pp. 691-725). Academia Dominicana de la Historia.