Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Lumbar health: Impact of ICT's and backpack weight in students

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp75-80
Submitted
October 21, 2023
Published
2024-08-08

Abstract

The overloading of school backpacks is one of the factors that affect low back pain, approximately 568 million people in the world suffer from this type of affections, in about 160 countries there are reports of this disease which together with other musculoskeletal disorders are the main cause of disability in the world. The objective of this research is to determine the influence of ICTs on the weight of high school students' backpacks. The study was carried out with 340 high school students from different educational centers in Greater Santo Domingo and the National District, taking into account their gender, age, body weight, backpack weight and grade. The results obtained show that the students under investigation have a good relationship between their body weight and the weight of their backpacks, where 100% do not exceed 15% of their body weight. In conclusion, the inclusion of ICTs in the teaching-learning process has facilitated the transport of the school backpack, which contributes significantly to postural hygiene, and also benefits the lumbar health of the students and prevents back pain and the suffering of this type of disease.

References

Allegri, M., Montella, S., Salici, F., Valente, A., Marchesini, M., Compagnone, C., Baciarello, M., Manferdini, M. E., & Fanelli, G. (2016). Mechanisms of low back pain: a guide for diagnosis and therapy [version 2; peer review: 3 approved]. F1000Research, 5(F1000 Faculty Rev), 1530. https://doi.org/10.12688/f1000research.8105.2

Amado Merchán, A. (2020). Higiene postural y prevención del dolor de espalda en escolares. NPunto, III(27), 1-150.

Calvo-Muñoz, I., Gómez-Conesa, A., & Sánchez-Meca, J. (2012). Prevalencia del dolor lumbar durante la infancia y la adolescencia: Una revisión sistemática. Revista Española de Salud Pública, 86(4), 331-356.

Cardon, G.M., & Balagué, F. (2005). Letters. Spine, 30(9), 1106. https://doi.org/10.1097/01.brs.0000161010.36059.f9

Chacón Borrego, F., Ubago-Jimenez, J. L., La Guardia García, J. J., Padial Ruiz, R., & Cepero González, M. (2018). Educación e higiene postural en el ámbito de la Educación Física. Papel del maestro en la prevención de lesiones. Revisión sistemática (Education and postural hygiene in the field of physical education. Teacher’s role in injury prevention. Systematic rev. Retos, 34, 8–13. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.54319

Espinoza Rodríguez, J. D. (2012). Detección de problemas posturales en los estudiantes de noveno de básica del Colegio Ciudad del Coca ubicado en la provincia de Orellana: diciembre de 2012 [Tesis de grado, PUCE].

Gonzales-Hernández, A. (2019). La higiene postural el contenido relegado de la Educación Física. Publicaciones didácticas, 102, 116-122.

Graciano Santelises, C. (2021). Adolescentes y el uso de internet: resumen del estudio uso y riesgos en el uso de internet de adolescentes escolarizados entre 12 y 17 años con enfoque de explotación sexual en línea. Print Mix SRL. https://r.issu.edu.do/TV

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. del pilar. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education.

Monroy Antón, A. J., González Catalá, S. A., & Santillán Trujillo, M. L. (2017). El dolor lumbar en jóvenes. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 284-291.

Organización Mundial de la Salud. (2021). Trastornos musculoesqueléticos. https://r.issu.edu.do/oL

Sheir-Neiss, G. I., Kruse, R. W., Rahman, T., Jacobson, L. P., & Pelli, J. A. (2003). The association of backpack use and back pain in adolescents. Spine, 28(9), 922-930. https://doi.org/10.1097/00007632-200305010-00015

Soto, J., Yebra, J., & Amorós Teijeiro, M. (2021). Peso y hábitos de uso de mochilas escolares y alteraciones posturales en estudiantes de 12 a 14 años. Instituto Dominicano de Evaluación e Investigación de la Calidad Educativa. https://r.issu.edu.do/rG

Zambrano Acosta, J., Arango Quiroz, L., & Lezcano Rueda, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias de aprendizaje y su relación con el uso de las TIC en estudiantes de educación secundaria. Revista de Estilos de Aprendizaje, 11(21). https://doi.org/10.55777/rea.v11i21.1087