Learning is a process that must be carefully planned. In its design, it is necessary to contemplate a series of elements that guide students in a progressive way. Although these elements are multiple, this article focuses on instructions as an important element in the design of learning sequences. Which, despite their importance, show carelessness in their elaboration, omitting indispensable elements in them. The results presented are part of the research on the use of technological tools in the sequences of learning activities. The case of the Diploma in Educational Informatics, developed at the Salomé Ureña Higher Institute of Teacher Training (ISFODOSU), in the Dominican Republic. This was a unique case study. The fieldwork was carried out in the 6 campuses that make up ISFODOSU. It involved 20 interviews with teachers and 17 focus groups with students. In the opinion of teachers and students, the instructions of these courses are confusing and, in some cases incoherent. Although they are based on real situations, they do not include learning situations in their design. In them, the delivery of a product is always requested, for which the evaluation criteria are explicit.
Atorresi, A. (2005). Construcción y evaluación de consignas para evaluar la escritura como competencia para la vida. Enunciación, 10(1),4-14. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/447/678
Camelo, M. (2010). Las consignas como enunciados orientadores de los procesos de escritura en el aula. Enunciación 15(2), 58-67. https://r.issu.edu.do/Dl
Centurión, I., Lara, M., & Román, C. (2021). El uso de la rúbrica para evaluar tareas en entornos virtuales de aprendizaje: un caso aplicado a estudiantes avanzados de la carrera de economía. Revista d’Innovació Docent Universitària, 2021(13), 9-17. http://dx.doi.org/10.1344/RIDU2021.13.2
Ema, M., & Farias, A. (2017 Las consignas de trabajos prácticos: ¿Una hoja de ruta para las acciones mentales?. Cuadernos de Educación, 15(15), 132-144. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/19070
Garibay, M. (2013). El foro virtual como recurso integrado a estrategias didácticas para el aprendizaje significativo [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdova]. Colección Tesis. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/cea-unc/20161114025652/pdf_1198.pdf
Hernández-Sellés, N., González-Sanmamed, M., & Muñoz-Carril, P. (2014). Planning collaborative learning in virtual environments. [La planificación del aprendizaje colaborativo en entornos virtuales]. Comunicar, 42, 25-33. https://doi.org/10.3916/C42-2014-02
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022). Adecuación Curricular Nivel Primario. https://r.issu.edu.do/4L
Ministerio de Educación del Gobierno de La Pampa - Dirección de la Educación inclusiva. (2018). Guía de orientación para la intervención en dificultades específicas de aprendizaje (DEA).
Penzo, W., Fernández,V., García, L., Gros, B., Pagès, T., Roca, M., Vallès,A. & Vendrell, P. (2010). Guía para la elaboración de actividades de aprendizaje. Editorial Octaedro. https://r.issu.edu.do/Gia
Pérez-Chaverri, J. (2015). Conceptualizando las consignas como parte de las actividades de un curso virtual: una experiencia basada en los procesos de capacitación en la UNED. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 6(2), 136–163. https://doi.org/10.22458/caes.v6i2.954
Tobón, S., Pimienta, J. & García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson Educación.
Torres, A., & Jiménez, A. (2019). Las consignas escritas como instrumentos didácticos de aprendizaje y reflexión. Revista Panamericana de Pedagogía Saberes y Quehaceres del Pedagogo, 2019(28), 127-153. https://r.issu.edu.do/ck
Vila, L., Márquez, C., Oliveras, B. (2023) propuesta para el diseño de actividades que desarrollen el pensamiento crítico en el aula de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(1) https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1302