Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Integrating digital competence in Higher Education: perspectives in the University of Almeria

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp22-30
Submitted
October 20, 2023
Published
2024-08-08

Abstract

In today's society, digital competence has become essential, especially in the education of students with disabilities. Teachers play a crucial role in fostering social and digital inclusion, but often lack practical digital competencies. Thus, this study conducts a qualitative research to identify the level of preparation of university faculty at the University of Almeria (Spain) in digital competencies, as well as to identify the barriers that hinder teachers' digital competency training. The results show that the teaching staff is not prepared or trained to use ICTs to support students with disabilities. Among the main barriers are the time limitation, the limited training offer, the economic cost of training courses and the lack of knowledge and disinterest of some teachers. Training in digital skills to support students with disabilities is insufficient, leading to digital exclusion. The lack of skills and identified barriers need to be addressed to enable teachers to access the necessary training and use technology effectively in inclusive education. Information and Communication Technologies have the potential to improve the quality of life in the educational environment, but their appropriate use requires adequate preparation on the part of teachers. The study has limitations in the representativeness of the sample and the need for further studies in this field of research.

References

Alba-Pastor, C., & Zubillaga del Río, A. (2012). The use of ICT in the academic activity of college students with disabilities. Revista Complutense de Educación, 23(1), 23-50.

Aranda, R., Rodríguez, A.A., de Andrés, C., Acedo, E., Arias, S., Mendoza Vela, F., Aguilera, J.L., & Marchena, R. (2014). La formación del profesorado universitario mejora de los procesos de enseñanza-aprendizaje del alumnado con discapacidad. Tendencias pedagógicas, 23, 271-300.

Baelo, R. (2009). El e-learning una respuesta educativa a las demandas de las sociedades del siglo XXI. Pixel-Bit. Revistas de medios y Educación, 35, 87-96.

Cabero-Almenara, J., Fernández-Batanero, J. M., & Córdoba, M. (2016). Conocimiento de las TIC Aplicadas a las Personas con Discapacidades. Construcción de un Instrumento de Diagnóstico. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(17), 157-176.

Fernández-Batanero, J. M., Reyes Rebollo, M. M., & El Homrani, M. (2018). TIC y discapacidad. Principales barreras para la formación del profesorado. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 1-25.

Fernández-Batanero, J. M., Román Graván, P., Montenegro Rueda, M., & Fernández Cerero, J. (2021). El impacto de las TIC en el alumnado con discapacidad en la Educación Superior. Una revisión sistemática (2010-2020). EDMETIC: Revista de Educación Mediática y Tecnologia Educativa, 10(2), 81-105.

Fichten, C.S., Asunción, J., Wolforth, J., Barile, M., Budd, J., Martiniello, N., & Amsel, R. (2012). Information and communication technology related needs of college and university students with disabilities. Research in Learning Technology, 20(4), 323-344. https://doi.org/10.3402/rlt.v20i0.18646

Fleiss, J.L. (1981). Statistical methods for rates and proportions. John Wiley and Sons.

García Valcárcel, A., & Martín del Pozo, M. (2016). ¿Se sienten preparados los graduados en maestro de primaria para afrontar la profesión docente? Bordón: Revista de Pedagogía, 68(2), 69-84.

Haag, S., Cummings, M., & McCubbrey, D.J. (2004). Management information systems for the information age, 4ª ed. McGraw-Hill.

Luque Parra, D., & Rodríguez Infante, G. (2009). Tecnologías de la Información y Comunicación aplicadas al alumno con discapacidad: un acercamiento docente. Revista Iberoamericana de Educación, 49(3), 8-19.

Moriña Díez, A., Cortés Vega, M.D., & Molina Romo, V.M. (2015). Educación inclusiva en la enseñanza superior: soñando al profesorado ideal. Revista latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 161-175.

Pérez López, E., & Yuste Tosina, R. (2023). La competencia digital del profesorado universitario durante la transición a la enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(72), 1-19.

Pérez Sánchez, B., & Salas Martínez, F. (2009). Hallazgos en investigación sobre el profesorado universitario y la integración de las TIC en la enseñanza. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(1), 1-25.