Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conference paper

Vol. 14 (2023): XIV Congreso Internacional Ideice

Study of Working Memory and Attention in Academic Performance in Second Grade Students of the Urania Montás Annexed School

DOI
https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp294-299
Submitted
October 19, 2023
Published
2024-08-08

Abstract

Working memory and attention are neuropsychological variables that determine academic performance, and this is a point of concern for schools. This research aims to determine the relationship between working memory and attention in the academic performance of second-year students of the Urania Montás Annexed School. The methodology of the study is quantitative, with a non-experimental, descriptive and correlational design; the study population made up of students of this degree, to whom the WISC-IV Wechsler test (1991) was applied. In the results, a relationship between working memory and attention was ruled out through Pearson's correlation, since the students showed a high level in both functions; However, no relationship was found between these and academic performance.

References

Barreyro, J. P., Injoque-Ricle, I., Formoso, J., & Burin, D. I. (2017). El rol de la memoria de trabajo y la atención sostenida en la generación de inferencias explicativas. Liberabit, 23(2), 233-245. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n2.05

Bergman, S. B., & Söderqvist, S. (2017). ¿Cómo es probable que el entrenamiento de la memoria de trabajo influya en el rendimiento académico? Evidencia actual y consideraciones metodológicas. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00069

Bernabéu, E. (2017). La atención y la memoria como claves del proceso de aprendizaje. Aplicaciones para el entorno escolar. ReiDoCrea, 6(2), 16-23. https://www.ugr.es/~reidocrea/6-2-3.pdf

Chong, E.G., (2017). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLVII (1), 91-108. https://doi.org/10.48102/rlee.2017.47.1.159

González, S., Fernández, F., & Duarte, J. E. (2016). Memoria de Trabajo y Aprendizaje: Implicaciones para la Educación. Saber Ciencia y Libertad, 11(2), 162-176. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5880876.pdf

Hussain, S. M. H., & Saleem, S. (2015). Nivel de atención de los estudiantes de secundaria y su relación con su rendimiento académico. Journal of Arts and Humanities, 4(5), 92-106. https://doi.org/10.18533/journal.v4i5.613

Marchetti, G. (2014). Atención y memoria de trabajo: dos mecanismos básicos para la construcción de experiencias temporales. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00880

Oberauer, K., Farrell, S., Jarrold, C., & Lewandowsky, S. (2016). ¿Qué limita la capacidad de la memoria de trabajo?. Boletín Psicológico, 142 (7), 758-799. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/bul0000046

Posner, M. I., Rothbart, M. K., Sheese, B. E., & Voelker, P. (2014). Developing Attention: Behavioral and Brain Mechanisms. Advances in Neuroscience, 2014, 1-9. https://doi.org/10.1155/2014/405094

Rabiner, D., Carrig, M., & Dodge, K. (2015). Problemas de atención y alcances académicos. Chrysalis.

Wechsler, D. (2005). WISC-IV: La Escala Wechsler de Inteligencia para el Nivel Escolar (4.a Versión). Manual Moderno.

Zapata, L.F., Los Reyes, C.D., Lewis, S., & Barceló, E. (2009). Memoria de Trabajo y Rendimiento Académico en Estudiantes de Primer Semestre de una Universidad de La Ciudad De Barranquilla. Psicología desde el Caribe, (23), 66-82.